Bike Totaal heeft de beste fietscommercial


19 juni 2019 20:12

Dit blijkt uit de Fietscommercialcompetitie die gehouden werd op commercialreview.nl. Het doel van commercialreview.nl is om Nederlanders, voor wie de commercials zijn bedoeld, hun mening te laten geven: welke gedachten en gevoelens roepen commercials bij hen op? Wij geloven erin dat het (pre-)testen van commercials van groot belang is en willen hierbij helpen: wij maken het voor elk bedrijf mogelijk om commercials makkelijk, snel en goed te testen binnen een specifieke doelgroep. Zeker het pre-testen van een commercial is van groot belang en wordt aangeboden op commercialreview.nl.

We hebben van zes verschillende, aan fietsen gerelateerde commercials, gemeten wat Nederlanders van de commercials vinden en of de commercials zin om te gaan fietsen opwekten. De verschillende commercials waren van Fietsenwinkel.nl, Decathlon, Stella Fietsen, Giant, Bike Totaal en Batavus waarbij de commercial van Bike Totaal als best beoordeeld werd: een gemiddeld cijfer van een 8 terwijl de laagst scorende commercial een 5,9 kreeg. De commercial van Bike Totaal zorgt ook voor de hoogste “zin in fietsen” van alle commercials: een gemiddelde score van een 7,8. 

 

We hebben verder gevraagd naar de eerste gedachten van kijkers die de commercials net hadden bekeken. Bij Bike Totaal waren er veel interessante gedachten die veelal op 1 lijn zaten. Een van de kijkers gaf bijvoorbeeld aan dat het dit gevoel bij hem opriep: “Heerlijk op de fiets, de vrijheid tegemoet, zon en terrasje.” Ook werd meerdere keren aangegeven dat het duidelijk gericht is op alle soorten fietsers: “Het laat de diversiteit aan klantengroepen zien en daarmee direct de diversiteit aan fietsproducten. 

Een verbeterpunt dat meerdere keren genoemd werd, was dat de muziek ouderwets en niet passend bij de commercial was. Dit is een punt van advies: laat de beelden, geluiden, en muziek in overeenstemming zijn zodat het een consistent beeld oproept.

 

We spraken na afloop van de competitie met Sharon Jeths, communicatiecoördinator bij Bike Totaal, over hoe deze commercial tot stand is gekomen en wat de gedachte achter deze commercial is. Sharon gaf aan: “Bike Totaal verkoopt fietsplezier, niet alleen fietsen. In 2017 wilden wij deze pay off middels een nieuwe strategie overbrengen aan de consument. Edwin Hop en Arjan Leest van Giesbers Communicatie Groep hebben dit vervolgens vertaald naar ‘Wij houden van fietsen’. Van de drie concepten die zij bedacht hadden voor een nieuwe communicatiestrategie, was iedereen meteen enthousiast over deze waarbij duidelijk wordt gemaakt dat Bike Totaal er voor iedereen is. Dat dit de juiste keuze was blijkt nu wel, want 3 jaar later is de slogan ‘Wij zijn er voor’ nog steeds actueel.”

 

Daarnaast geeft Sharon aan dat het duidelijk is dat de meeste kijkers goed hadden begrepen wat Bike Totaal met deze commercial wilde uitstralen: “Met de reclame proberen wij over te brengen dat de diverse doelgroepen weten dat ze voor alle soorten fietsen, fietsonderdelen en fietsaccessoires bij de 150 winkels van Bike Totaal terecht kunnen. Consumenten denken bij Bike Totaal vooral aan fietsen voor dagelijks gebruik, maar 80% van de winkels heeft ook een sportief assortiment. Dat hebben we bijvoorbeeld met deze reclame ook willen aangeven door beelden van sportieve fietsers toe te voegen. Bike Totaal houdt van fietsen, in de breedste zin van het woord.”

 

We feliciteren Bike Totaal met de eerste plek en ook de vele reviewers bedanken voor het geven van hun mening.

 

In juli gaat commercialreview.nl een nieuwe fase in waarin we een puntenspaarsysteem introduceren: bedrijven kunnen zo reviewbudget inkopen en de reviewers worden beloond met punten waarvoor ze leuke beloningen kunnen “kopen” in onze shop. We gaan daarnaast van start met het aanbieden van uitgebreide onderzoeken naar commercials en andere commerciële uitingen. Via ons platform kunnen we specifieke doelgroepen benaderen en bedrijven helpen om goed, snel en gemakkelijk (pre-)tests uit te voeren binnen een specifieke gewenste doelgroep. Na verloop van tijd zijn wij hiermee ook instaat om industrierapporten te maken: verschillende bedrijven in een industrie met elkaar te vergelijken en om commercials van hetzelfde of van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken. 

 

Wil je jouw commercial voorleggen aan Nederland of met ons bespreken wat de mogelijkheden zijn voor het (pre-)testen van commercials? Neem zeker contact met ons op door te mailen naar: info@commercialreview.nl 


Wil jij binnenkort ook worden uitgenodigd om je feedback te geven op commercials die nog niet op TV zijn en zo punten sparen die je kunt inwisselen voor leuke beloningen? Meld je alvast aan op onze website!

Gerelateerde commercials