[column] Herfstig

De herfst heeft nu echt zijn intrede gedaan en dat betekent meer tijd binnen doorbrengen. Waarschijnlijk wordt er in deze tijd ook meer televisie gekeken, waardoor er weer extra aandacht komt voor tv-commercials.

In de maand september was er geen gebrek aan creativiteit: zeker 80 nieuwe commercials zijn uitgebracht. In deze column bespreken we een aantal opvallende commercials.

(Beeld: commercial Lidl.)

We beginnen met de nieuwe herfst commercial van Lidl die ontworpen is door Joe Public Take-Away Advertising. In deze commercial worden twee nieuwe vaste personages geïntroduceerd die we steeds terug gaan zien in de commercials van Lidl: Teun en Kevin, gespeeld door Thomas Acda en Sergio IJssel. In de commercial wordt een “Lidl flat” geïntroduceerd: beneden in de flat zit een vestiging van Lidl waar flatbewoners regelmatig heen gaan. Om daar te komen moeten ze over verschillende verdiepingen waardoor ze mede flatbewoners tegenkomen en elkaar zo af en toe spreken en kunnen helpen. Dat is het verhaal concept van deze commercial en dit zal ook in de komende commercials van Lidl aan de orde komen. Lidl laat hiermee vaste personages in hun marketinguitingen intrede doen, iets wat veel merken en zeker supermarkten al doen. De commercial scoort een goede voldoende en wordt over het algemeen positief beoordeeld. De “gewone” personages worden vooral goed beoordeeld omdat dat is wat bij Lidl past. Wel lijken de personages en de flat nog wel meer introductie en toelichting nodig te hebben om helemaal begrepen te worden door de kijkers. Je lijkt nu midden in een bestaand verhaal te vallen, wat niet geïntroduceerd is. We adviseren Lidl dan ook om in volgende commercials meer context en verhaal te schetsen, om kijkers mee te krijgen in dit verhaal.

De volgende commercial is van Aldi die deze maand de eerste TV commercial ooit publiceerde. Deze commercial is ontwikkeld door Indie Amsterdam en maakt duidelijk waarom Aldi zo goedkoop kan zijn zonder in te boeten op kwaliteit. “Natuurlijk wel” is het thema van deze commercial wat aangeeft dat kwaliteit voor zo’n prijs zeker wel kan. Aldi voorkomt zoveel mogelijk onnodige kosten en tijd door bijvoorbeeld de spullen in dozen te laten zitten. Uitpakken kost tijd en dus geld en daarom bespaart Aldi hierop om de producten goedkoper aan te kunnen bieden aan de klanten. Deze allereerste commercial ooit, heeft een simpele maar duidelijke insteek en valt daarom goed bij ons panel. “Geeft precies weer waar Aldi voor staat.” is de meest tekenende samenvatting van één van onze panelleden. Leuk om terug te zien in de reacties is ook dat het merendeel van de reviewers beide, kwaliteit en voordeel bij Aldi vinden passen en hierdoor de commercial blijkbaar het juiste beeld weergeeft. We zijn benieuwd naar meer commercials van Aldi en om te zien hoe ze zich in het supermarktlandschap in Nederland blijven positioneren.

Commercial drie is van McDonald’s, ontworpen door TBWANeboko waarin varianten van de welbekende kipnuggets worden geïntroduceerd. De nieuwe soorten zijn een ‘spicy’ en een ‘veggie’ variant naast de welbekende nuggets. De titel is “unbox the fun” en met een rap en vrolijke beelden wordt het aanbod uitgelegd. Veel kijkers waarderen de vrolijkheid van de commercial en zijn benieuwd om de varianten te proberen. Regelmatig komt terug dat het wordt gewaardeerd dat er McDonald’s nu ook een vegetarisch aanbod heeft. Veel kijkers zijn benieuwd naar de nieuwe soorten en willen deze proberen. Wel komt een aantal keren terug dat de rapmuziek een beetje overdreven overkomt en niet per se nodig is, in bijvoorbeeld deze reactie: “de rap had van mij niet gehoeven. Maakt het onnodig hipdoenerig wat mij betreft.” Veel mensen hebben het gevoel dat de commercial vooral voor jongeren is en spreekt ouderen hiermee minder aan. Dit is natuurlijk belangrijk om mee te nemen: de sfeer, muziek en beelden moeten passen bij de doelgroep die je wilt aanspreken met de commercial

De laatste commercial die we deze maand bespreken is van ABN Amro, ontworpen door N=5. In deze commercial staat beeldbankieren centraal, de oplossing van de bank waardoor “alles gewoon weer door kan gaan” in deze vreemde tijden. Als ondernemer kan je gewoon  advies krijgen via beeldbankieren met medewerkers die verstand van zaken hebben.

De commercial wordt goed beoordeeld, als gewoon een duidelijk verhaal, niet opvallend, niet overdreven maar solide. Onder andere deze reactie geeft dat goed weer: “ABN AMRO geeft prima weer wat beeldbankieren inhoudt, ook is deze commercial actueel. Ze laten zien dat ze goed met de ondernemer als klant mee kunnen denken, waar er behoefte aan is.” Veel kijkers vinden de commercial geloofwaardig, het aanbod ‘beeldbankieren’ passend bij deze tijd en een goed alternatief voor het gewone contact met medewerkers, wat in deze tijd toch lastiger is.

Lees hier de column op MarketingTribune

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

zestien + 6 =