Centraal Beheer, McDonald’s & Oranje Fonds zijn de zomerwinnaars!

Op een gedeelde eerste plek staan de commercials van Centraal Beheer en McDonald’s met beide een 7,6 als rapportcijfer.

De commercial van Centraal Beheer is ontworpen door DDB Unlimited en is de 62e commercial in de fameuze  “Even Apeldoorn Bellen” reeks. In de commercial zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf, grote logistieke gevolgen heeft voor een student die wakker wordt op zee. “Denk je dat je de klus hebt geklaard, begint je baas tegen je uit te varen. Maar is dat wel terecht? Over hoe een klein foutje flinke deining kan veroorzaken. Precies, Even Apeldoorn bellen.” Ons panel waardeert de commercial enorm wat bijvoorbeeld uit deze reacties blijkt: “Ik vind hem super grappig, echt een typische “even Apeldoorn bellen” commercial” en “Even doordenken, maar dan is hij erg leuk. Ouderwets Apeldoorn bellen!” De commercial scoort ook hoog op onder andere de factoren “leuk om naar te kijken” en onderscheidendheid“ wat de commercial terecht een van de zomerwinnaars maakt!



De commercial van McDonald’s is ontworpen door TBWANEBOKO en draait om de boodschap: “De zomer is om te delen.” Deze commercial van de McDonald’s vertelt het verhaal van een Engels meisje dat op een Nederlandse camping verliefd wordt op vakantiekracht Koen. Hun romance komt tot bloei en wordt bezegeld met een kus bij hun favoriete restaurant, terwijl ze Franse Frietjes delen. Wat de film extra bijzonder maakt: het meisje leert de jongen haar taal, namelijk gebarentaal.

De commercial straalt een hoop vrolijkheid en warmte uit. Het is goed hoe dit gevoel om het merk en om de Franse Frietjes, die een hoofdrol spelen, heen is gebouwd waardoor dit gevoel geassocieerd kan worden met de McDonald’s. We merken dat de kijkers dit zeer waarderen wat onder anderen blijkt uit deze reacties: “Heel anders dan je gewend bent van McDonalds, leuk” en “warme commercial, niet de standaard vakantieliefde commercial; geeft toch dat vakantie(liefde) gevoel, maar met een diepere boodschap.”


Op plek drie staat Oranje Fonds met wederom een aansprekende commercial die is ontworpen door B.R.A.I.N. Creatives en draait om het thema “Samen voor de Buurt” Hiermee wil het Oranje Fonds duidelijk maken dat een betrokken samenleving ertoe doet. Meedoen in de samenleving en het gevoel hebben dat je ertoe doet begint immers in je eigen buurt. Daarom versterkt en verbindt het Oranje Fonds het hele jaar initiatieven die daaraan bijdragen.  In de commercial staat weer 1 van die initiatieven centraal zoals ook in vorige campagnes een voorbeeld van een mooi project centraal werd gesteld. We zien dat ons panel de beide uitingen waardeert en het ze aanspreekt wat bijvoorbeeld blijkt uit deze reactie: “Misschien toch eens kijken of mijn hulp nodig is in de buurt”. De commercial scoort dan ook gemiddeld hoog op onder andere “geloofwaardigheid” en “zet aan tot actie” waarmee dit een erg succesvolle campagne te noemen is.


We zagen nog een paar opvallende uitslagen voorbij komen waarvan de commercial van Bol.com opvalt door de hoge score op de factor “leuk om naar te kijken”. De commercial, ontworpen door DEPT Agency, past in de lijn van humoristische commercials van Bol.com. Ook deze commercial wordt door veel kijkers gewaardeerd om de humor en de onverwachte wending in de commercial.

De commercial van ALDI, ontworpen door INDIE Amsterdam scoort relatief hoog op de factor “Zet aan tot actie”. Veel kijkers herkennen de uitgebeelde situaties in de commercial en zijn na het zien van de commercial meer geneigd om boodschappen bij de Aldi te gaan doen wat natuurlijk een gewenst effect is van de commercial.


Opvallend aan bijna alle winnaars van deze zomer is dat de commercials onderdeel zijn van een vaste lijn of stijl in campagnes. Waar Centraal Beheer deel 62 uitbrengt van een serie, zijn ook ALDI en Oranje Fonds een vaste lijn in hun communicatie en campagnes aan het opzetten. Dit lijkt goed te werken en zorgt in ieder geval voor veel herkenning en de winst van de zomercompetitie op commercialreview.nl


We feliciteren de winnaars van de maanden juli en augustus!


Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan hier

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

zestien − tien =