Screenforce en commercialreview.nl werken al twee jaar samen om wekelijks de nieuwste Nederlandse commercials te selecteren voor het Commercial Prikbord. Commercialreview.nl is een platform waar commercials kunnen worden aangemeld om te worden voorgelegd aan een groot en divers Nederlands panel. Op die manier wordt bijgehouden welke commercials opvallen en goed worden beoordeeld. Marketing Tribune publiceerde onlangs een artikel over creative pre- en posttesting, waarin Ruben Balfoort en Pieter Meinema meer vertellen over hun platform. Screenforce heeft een bewerking gemaakt van dit artikel. In samenwerking met Screenforce biedt commercialreview.nl deze zomer een korting aan op het laten doen van een pre-test.
Pre- en posttesting door de jaren heen
De opties en soorten van pre- en posttesting zijn flink toegenomen de afgelopen jaren. Een goed voorbeeld hiervan is de sterke ontwikkeling op het gebied van neuroscience. Er wordt meer getest omdat het belang van data steeds groter is geworden. Steeds meer bedrijven zijn ervan overtuigd dat goede marketing ook datagedreven marketing is. Bedrijven zoeken vormen van validatie/zekerheid, om impact te meten en te vergroten.
Veel marktonderzoeksbureaus borduren vaak voort op traditionele vormen van offline onderzoek. Deze onderzoeken zijn vaak diepgaand en kostbaar, terwijl de markt juist ook vraagt om een snelle en efficiënte aanpak. Dit is de insteek van commercialreview.nl vanaf het begin geweest. Deze, vaak online tests, vragen om een andere insteek en aanpak dan het traditionele testen.
Over commercialreview.nl
Ruben en Pieter zijn zo’n drie jaar geleden begonnen met het opzetten van een testomgeving waar zoveel mogelijk een ‘huiskamersetting’ wordt nagebootst. Zij waren zich ervan bewust dat de belangrijkste feedback gewonnen kan worden als het zo puur mogelijk, dus bijvoorbeeld vanaf de bank. Een onderzoekssetting maakt het nadenken over marketinguitingen vaak anders dan wanneer je gewoon een uiting ziet en je daar je eerste reacties over geeft. Dat is het fundament van het platform van commercialreview.nl: heel makkelijk en snel feedback kunnen geven. Belangrijk vinden Ruben en Pieter dat het ook leuk voor de panelleden is om feedback te geven. Dit bereiken ze door hun zelf ontwikkelde spaarprogramma. Hun insteek is om het opzetten van een test gemakkelijk te maken voor bureaus en bedrijven. Ze zijn constant bezig de tests per soort onderzoek te verbeteren en hier zoveel mogelijk standaardmodellen voor te maken op basis van hun ervaringen en samenwerkingen met adverteerders en bureaus.
De verkregen data
Hetzelfde geldt voor de terugkoppeling van data: dit kan ook steeds beter en visueler op standaard dashboards waar gebruikers zelf in kunnen filteren en selecteren. Ruben en Pieter zijn veel in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen om de onderzoeksmodellen en datavisualisaties steeds verder te optimaliseren. Uniek is ook dat zij een enorme database met commercials hebben opgebouwd waar ze inzichten uit kunnen halen. Zo wordt benchmarken heel toegankelijk gemaakt. Deze database breidt constant uit omdat het voor adverteerders heel makkelijk is om hun commercials aan te melden. Hun insteek vanaf het begin was: “Hoe kunnen we met behulp van software en van datamodellen testen zo schaalbaar en zo efficiënt mogelijk maken.”
Maak van (pre-)testen een standaard onderdeel in het creatieproces
Het testen in een vroeg stadium kan veel tijd en kosten besparen. Het is echter wel van belang om er een vast onderdeel in het gehele proces van te maken, zodat alle teams er in hun planning rekening mee houden en het niet overgeslagen wordt omdat er eigenlijk geen tijd meer is. Details kunnen het verschil maken.
Testen in een vroeg stadium kan veel tijd en kosten besparen
Het is vaak verrassend hoeveel informatie uit snel onderzoek naar boven komt, zeker op basis van reacties als open antwoorden. Vaak is al snel een lijn in de reacties te ontdekken en is het mogelijk om op basis daarvan goede verbeterpunten te herkennen. Dat kunnen details zijn die net het verschil kunnen maken. Regelmatig komen er duidelijke reacties binnen over de muziek, belichting, voice-over, personages of beelden die eerder niet waren opgevallen. Daarom is het altijd aan te raden een test te doen geeft Ruben aan. Het vergelijken van twee of meer concepten kan vaak ook al een sterke indicator zijn. In een vroeg stadium het juiste concept kiezen door middel van testen, kan ervoor zorgen dat je niet verder gaat met het ontwikkelen van diverse andere concepten. Dit kan heel veel tijd en kosten besparen.
Laat je commercial testen met korting via Screenforce
Bij commercialreview.nl kan een kleine test al uitgevoerd worden vanaf €299, waarbij een eerste indruk van de effecten van een commercial wordt verkregen. Een uitgebreide test naar alle soorten marketinguitingen met N=100 in een zelf gekozen doelgroep kan uitgevoerd worden voor €1250, waarbij binnen 24 uur de resultaten gedeeld worden.
Wil jij je TV-commercial uitgebreid laten (pre-)testen? Dat kan nu met 20% korting. Deze korting geldt voor een eerste test. Vraag een test aan via https://commercialreview.nl/request-test/ en zet in de algemene informatie ‘SCREENFORCE20’.
Lees hier het artikel op screenforce.nl