[column] Voorjaar

Het voorjaar is begonnen, de zomertijd is ingegaan en  de lentekriebels nemen toe. Dat zagen we ook zeker terug  in de  commercials van de maand maart 

We beginnen met de commercial van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited, met als thema Fris & Fluitend. Deze commercial introduceert de hoofdpersoon Lies (foto), die vanaf nu in de commercials van Kruidvat een hoofdrol zal gaan spelen. Lies voelt de lentekriebels en spreekt af met een date. Hierin doet ze zich ietwat jong voor en vergeet ze wanneer haar date arriveert dat ze eigenlijk op haar kinderen moest passen. We leren haar kennen als een doorsnee Nederlandse moeder: een typische Kruidvat klant. Dit wordt erg gewaardeerd door de kijkers. Deze reactie is een goede samenvatting en geeft aan dat de interesse is gewekt met deze vaste personage(s): ‘Grappig, leuk om naar te kijken. Eigenlijk benieuwd wat de date doet!’

Ook bij de nieuwe commercial van de Nederlandse Staatsloterij, ontworpen door TBWANeboko met als titel ‘Tuincentrum – De 10e kan het gebeuren…’, staat het voorjaar centraal. De hoofdpersoon waant zich al op vakantie in een tropisch oord terwijl ze in een tuincentrum rondloopt. Dit is het gevoel wat overgebracht wordt: je bent alvast aan het dromen en fantaseren over wat er de 10e, wanneer de mega jackpot wordt uitgereikt, allemaal kan gebeuren met dat geld. Deze reactie vat dat gevoel, wat deze commercial succesvol oproept goed samen: ‘Ik word vrolijk van de commercial, fijn om weg te dromen van een mooie prijs, zeker in deze tijden.’

In de volgende commercial staat juist de kou nog heel erg centraal. In de commercial van Sportlife, ontworpen door Indie, is een snowboarder te zien in een voor Sportlife-fans herkenbaar sneeuwlandschap. Nog voor de snowboarder doorheeft welke uitdagingen haar te wachten staan, verschijnt de Sportlife Guru. Hij geeft haar de krachten geeft die ze nodig heeft om het maximale uit haar prestatie te halen: ‘Naabhi’, dat focus betekent, ‘Oorjah’, dat staat voor energie en ‘Ugrata’, ofwel herstel. Kauwgommerk Sportlife presenteert hiermee een nieuw concept in de kauwgommarkt. Gebaseerd op drie productpijlers; Focus, Energy en Recovery, wil het merk met de lancering van Sportlife Boost meer brengen dan de naar eigen zeggen ‘welbekende ongeëvenaarde frisheid’. Aan de kauwgom zijn namelijk functionele ingrediënten als vitamines toegevoegd. Deze commercial valt enorm op deze maand en deze reactie vat dit goed samen: ‘Typisch Sportlife.. Lekker overdreven en daardoor leuk om te zien.’

Dan besprken we de commercial van Venco, ontworpen door Alfred International. Deze commercial introduceert op opvallende wijze een nieuw product: Venco Choco D’rop. In het begin van de commercial zien we de chocolatier met zorg een prachtig chocoladekunstwerk maken, wat ruw wordt verstoord door de introductie van dit nieuwe product waarbij Ruben van der Meer een hoofdrol speelt. Het oer-hollandse en de onverwachte combinatie van smaken, maakt dat de meeste reviewers deze commercials positief beoordelen en benieuwd zijn naar het nieuwe product. Deze reactie vat het algemene beeld goed samen: ‘De commercial is zo apart als de combinatie van de drop en chocolade. Maar door het zo apart neer te zetten, word je wel benieuwd naar de smaak en wil je het proeven.’

Een commercial die ook zeker opviel, is van Aegon, ontworpen door TBWANeboko. De boodschap van deze commercial is: Het leven kan alle kanten op. Bereid je daarom nu al voor met keuzes voor straks. In deze commercial staat ‘Vooruitdenken’ centraal: het is belangrijk om nu alvast na te denken over je hypotheek, verzekering of pensioen. De commercial valt op door de beelden met verschillende frames en de ondersteunende muziek en wordt hierdoor ook zeker gewaardeerd. Deze reactie is een goede samenvatting van de algemene boodschap die deze commercial uitstraalt: ‘Het houdt een spiegel voor en laat je stilstaan bij wat belangrijk is.’

De volgende commercial is van BrandMR, ontworpen door XXS Amsterdam. Dit is de tweede commercial met daarin de wat sullige hoofdpersoon Fred, die tegenslagen heeft in zijn leven. Deze keer valt zijn TV van de muur, wat natuurlijk voor flinke schade zorgt. Gelukkig zijn er advocaten van BrandMR die hem voor een vaste prijs, online kunnen helpen. Op deze manier wordt het op ludieke wijze met deze terugkerende hoofdpersoon duidelijk gemaakt wat BrandMR precies is en wat het voor je kan betekenen. Dat maakt deze commercial sterk voor een nog niet enorm bekend merk.

Kort noemen we nog commercial van AFAS Software, met de hulp van WeVoke verder volledig inhouse ontwikkeld. Vorige maand zagen we al Exact Software op tv en deze maand is de beurt aan AFAS. We zien in de reacties dat deze commercials goed zijn voor de naamsbekendheid en uitleg van wat deze bedrijven kunnen betekenen, ondanks dat dit voor veel kijkers niet relevant is. We zijn benieuwd of andere B2B bedrijven dit voorbeeld gaan volgen!

Lees hier de column op MarketingTribune

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

5 × 3 =