[column] Commercialreview oktober

We bespreken weer de meest opvallende commercials op ons platform van de afgelopen maand. Gelukkig was het een maand met veel creativiteit en met opvallende commercials.


De eerste opvallende commercial van deze maand is van TOTO, onderdeel van de Nederlandse Loterij en ontworpen door TBWANEBOKO. Vanaf 1 oktober zijn er in Nederland een aantal aanbieders van online casino’s toegestaan, waar TOTO er één van is. Dit concept voor TOTO wordt geïntroduceerd met een natuurlijk opvallende commercial waarvan de boodschap luidt: “Beproef je geluk in het nieuwe Online Casino. Speel live Roulette, Blackjack of een van de andere spellen. Zet in en win in!” Naast TOTO zagen we ook BetCity en Holland Casino door middel van TV reclames de online casino’s aankondigen waar toch ook zeker het belang van adverteren op TV weer uit blijkt.

De commercial van TOTO viel goed in de smaak bij onze kijkers, door de vrolijkheid en opvallendheid wat bijvoorbeeld uit deze reactie blijkt: “Ziet er mooi uit, bekende nederlanders, wel een beetje raar.” Dat “rare” past bij TOTO maar had volgens sommige kijkers wat minder gemogen om de boodschap nog duidelijker te krijgen.


De tweede commercial is van PlusDental, ontworpen door TryNoAgency. Dit voor velen waarschijnlijk relatief onbekende merk, laat de Nederlandse markt door deze commercial kennismaken met “een nieuwe lach, zonder vaste beugel!” doordat je bij PlusDental voor een tandcorrectie door hun onzichtbare beugel geen uren in de tandartsstoel door hoeft te brengen. De commercial wil uitstralen dat het krijgen van een droomgebit zo veel minder moeite hoeft te kosten dan je zou denken. Het is een duidelijke en eenvoudige reclame met een heldere boodschap. Dat zien we ook terug in de reacties waarbij ook bij veel mensen de interesse is gewekt zo lijkt het, wat goed blijkt uit deze reactie: “Aantrekkelijke reclame, alles wordt duidelijk uitgelegd en ik begrijp gelijk waarom ik dit product zou kunnen nemen.”


Dan gaan we naar de commercial van Johma, ontworpen door Alfred International waarin de pittige tonijnsalade centraal staat. In Losser, waar Johma gehuisvest is, maken ze al meer dan 50 jaar salades en verzinnen daar steeds nieuwe varianten van. Deze commercial introduceert de nieuwe smaak pittige tonijn, met de welbekende burgemeester en dit keer zijn “pittige” zus in de hoofdrol.. “Een klassieker met extra pit.” De commercials van Johma zijn altijd herkenbaar door de hele duidelijke eigen stijl en personages. Dat wordt erg gewaardeerd door ons panel wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Leuk, opvallend, duidelijk in Johma stijl. Heel herkenbaar en opvallend.”


De commercial van Dirk, ontworpen door Total Design trekt ook zeker weer de aandacht.

In deze commercial zie je huisgenootjes Suus en Sam. Ze studeren samen, kokkerellen samen.. en maken samen schoon. Ook gebruiken ze dezelfde merken maar koopt Suus ze bij Dirk en Sam niet. Daardoor kan Suus naar een festival en wordt het voor Sam een weekendje ouders. Dirk wil heel duidelijk uitstralen dat alle A-merken dezelfde smaak, kwaliteit en geur hebben, en dat ze er hetzelfde uit zien. “Waar je ook je A-merken ook haalt, ze zijn overal hetzelfde. Behalve in prijs bij Dirk.”

Het leuke is dat dit de tweede commercial met deze boodschap en met vergelijkbare personages is. In de vorige commercial zagen we Ed en Ad met vergelijkbare taferelen en nu wordt de doelgroep studenten meer aangesproken. Deze commercial vallen erg goed bij de kijkers en haalt natuurlijk met een knipoog uit naar de “blauwe supermarkt”.


We kunnen ook niet om de sfeervolle commercial van Bolsius heen die ontworpen is door KesselsKramer. Vrijwel iedereen zal Bolsius kennen van de kaarsen en met deze commercial wil Bolsius duidelijk maken dat een kaars garant staat voor veel meer dan “alleen een kaars. Het is een vonk, een verleider, een missie. Net dat beetje extra sfeer!” Er wordt een sfeer van gezelligheid en emotie rondom het merk gecreëerd in deze commercial wat op vrijwel alle kijkers goed over lijkt te komen wat voor positieve associaties bij het merk zorgt. Deze reactie maakt dat bijvoorbeeld goed duidelijk: “Een hele mooie commercial. Goed uitgebeeld wat je allemaal met een kaars kan doen. Mooie muziek en goede stem voice-over.”

We sluiten de maand oktober af met de commercial El Dorado van 999 Games, in samenwerking met Lukkien. 999 Games is onder andere bekend van bordspellen als Catan, 30 seconds en Carcassonne en hoopt met deze commercial het grote publiek enthousiast te maken voor dit bordspel El Dorado. We zien in de commercial spannende beelden in een jungle, waar de personages op zoek zijn naar de gouden stad. De beelden en de muziek maken dit een aantrekkelijke commercial die bij veel van de kijkers de interesse wekt om meer over het spel te weten te komen. De commercial maakt niet helemaal duidelijk wat het spel precies inhoudt en voor wie het is maar dit lijkt juist een trigger is om meer informatie te gaan zoeken over dit spel.

Lees hier de column op MarketingTribune

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

19 − 11 =