[column] Ondanks zomertijd nog een paar parels

De TV advertentiemarkt doet het weer goed! Dat bleek uit het recent gepresenteerde rapport van Screenforce met erg positieve cijfers over de TV advertentiemarkt in het eerste halfjaar van 2021. Gelukkig lijkt het dus weer op een heel gezond niveau en hopen we dat dit zo blijft en verbeterd de komende tijd. Ook wij hebben op ons platform tot nu toe prachtige commercials voorbij zien komen dit jaar al was augustus hierin wel een duidelijk zomertijd maand met relatief weinig nieuwe commercials. Toch zijn er zeker weer mooie commercials gepubliceerd waar we er in deze column 4 opvallende van bespreken.


De eerste opvallende commercial is van Undiemeister®, ontworpen door Edward Bardoul. Deze tweede commercial van Undiemeister® positioneert het merk weer op een opvallende manier. We zien twee mensen die op straat tegen elkaar opbotsen en elkaar gelijk zo aantrekkelijk vinden dat ze naar huis rennen, zich allebei snel uitkleden en dan.. ziet de dame de onderbroek van de man. Dit is in haar hoofd zo’n afknapper omdat ze dit stuk ondergoed associeert met dat van een oude man, waardoor alle zin direct weg is en de man achterblijft. Dit had volgens Undiemeister® voorkomen kunnen worden door mooi ondergoed van hen te dragen. 

De commercial sluit goed aan bij de eerste commercial waarbij ook al wordt benadrukt dat goed en mooi onderzoek heel belangrijk is en ondergoed wat veel mannen tegenwoordig dragen “Echt niet meer kan”. 

De reacties op deze commercial zijn veelal positief en interessant was ook om te zien dat de naamsbekendheid van dit relatief nieuwe merk een stuk gestegen was ten opzichte van toen we de naamsbekendheid bij de vorige commercial in juli 2020 meetten. 

De tweede commercial van deze maand is van Lotto, ontworpen door Selmore Creative Agency.

Lotto, onderdeel van Nederlandse Loterij, stelt in de campagnes Lotto-winnaars die een buitengewoon gewoon leven leiden. Volgens Lotto zijn het mensen die hun geluk veelal delen met familie en vrienden en het niet alleen voor zichzelf houden. In deze commercial  trakteert de Lotto-winnaar zijn vrienden op een (vis)uitje op een niet onaardige boot. Op het water komen het nieuwe en het oude geld, in de vorm van Jort Kelder, elkaar tegen. Deze commercial en ook zeker de rol met enige zelfspot van Jort Kelder, wordt gewaardeerd door ons panel wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Duidelijke slogan! Humor, leuke zelfspot rol voor Jort.” 

Het is sterk dat de campagnes van Lotto steeds in hetzelfde thema zijn met telkens weer een net andere invalshoek. Dit zorgt voor herkenning en een duidelijke uitstraling. 

De derde commercial is van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited. 

In deze commercial is te zien dat single moeder Lies na een welverdiende vakantie weer even op gang moet komen. De eerste schooldag begint al goed. Lies slaapt door haar wekker heen, waarna ze haar drie kids in een vrolijke chaos klaarstoomt voor de nieuwe dag. In alle drukte heeft Lies geen tijd om zichzelf te fatsoeneren, dus springt ze in pyjama in de auto om haar kinderen naar school te brengen. Dat hoeft niemand te zien… totdat ze ontdekt dat haar zoontje zijn schooltas op de achterbank heeft achtergelaten. Lies besluit de verbaasde moeders op het schoolplein te trotseren om de tas bij haar zoon te bezorgen.

Lies komt in deze commercial heel goed tot haar recht en is ondertussen echt een duidelijk boegbeeld voor Kruidvat aan het worden wat in deze reactie goed wordt samengevat: “Typische kruidvat reclame, met een “herkenbare” situatie die vaak te overdreven wordt weergegeven.” De commercial scoort dan ook bovengemiddeld.

We sluiten af met de heel recent gepubliceerde commercial van mobiel.nl, ontworpen door Open Now. Deze commercial is onderdeel van het begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe merkconcept. Met de nieuwe commercial laat Mobiel.nl zien zij alle telefoons en abonnementen overzichtelijk op een rijtje zetten, zodat de consument slim zelf de juiste keuze kan maken. Mobiel.nl probeert met deze commercial de merkbekendheid verder te vergroten wat op basis van de reacties op ons platform lijkt te lukken. We zien terug dat kijkers de boodschap en beelden herkennen van en relateren aan de vorige commercial en daardoor lijkt de missie van mobiel.nl te slagen. Deze reactie vat het goed samen: “Duidelijk, boodschap wordt concreet en duidelijk overgebracht.”

Dit was een kleine greep uit de commercials van afgelopen maand. Ondanks de zomertijd in de TV advertentiemarkt, hopen we toch nog op iets meer echte zomerse weken en zeker ook op nog meer mooie TV commercials de rest van dit jaar!


Lees hier de column op MarketingTribune

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

acht − 1 =