HEMA, PLUS et Albert Heijn sont les lauréats du concours commercial de décembre 2023

HEMA, PLUS & Albert Heijn zijn de winnaars van dé december commercial competitie 2023 op commercialreview.nl

Op commercialreview.nl hebben we maar liefst 23 deelnemende decembercommercials voorgelegd aan ons panel. Per commercial hebben minimaal 250 respondenten 8 vragen beantwoord waardoor we een duidelijk beeld hebben gekregen van de scores per commercial. In dit artikel publiceren we de winnaars en andere opvallende scores.

 

De winnaars

De winnende commercial van 2023 is van HEMA, ontworpen door Hotel L’Amour. Deze commercial krijgt een rapportcijfer van een 7,7. In de commercial zien we dat de eenzaamheid van hoofdrolspeler Siepie wordt opgelost met de komst van maatje Takkie, wat een slim vervolg is op de Sinterklaas commercial. Deze reactie vat het gevoel van deze commercial erg goed samen waardoor het de terechte winnaar is: “Fantastisch. Deze reclame is zo leuk dat onze kinderen hem maar hoeven te horen en ze komen eraan gerend.”

Op de tweede plek is PLUS geëindigd, ontworpen door Energize in samenwerking met Chris Sant en Dieuwer Bulthuis, met een gemiddeld cijfer van een 7,6. In de kerstcommercial zien we het verhaal van de tweelingbroers Thomas en William. Ondanks dat ze in elkaars buurt wonen, leven ze langs elkaar heen. Ogenschijnlijk gescheiden door een onuitgesproken ruzie. Maar: ze verlangen naar verbinding en dat gebeurt dan ook.

De commercial roept mooie emoties op die zeer goed passen bij kerst. Deze reactie van één van onze respondenten vat dit goed samen: “Mooie korte film! Je hebt niet door dat je naar een reclame zit te kijken”

Op plek drie staat dit jaar de commercial van Albert Heijn, ontworpen door TBWA\NEBOKO met een 7,5 als rapportcijfer. In deze commercial zien we trainer “ome Ko ” die ondanks dat al die tieners als familie aanvoelen, de kerstdagen alleen doorbrengt terwijl hij gepijnigd kijkt naar een foto van zijn dochter met wie hij al jaren geen contact meer heeft. Tegen alle verwachtingen in brengt ome Ko de feestdagen toch niet alleen door. Met een smoes weten zijn leerlingen hem naar de sportzaal te lokken, waar een uitgebreid feestmaal op hem wacht. Het grootste cadeau is zijn dochter, die hij na al die jaren weer in zijn armen kan sluiten. Het thema ‘Kerst gaat niet alleen om wat je op tafel zet, maar vooral om met wie je aan tafel zit’ wordt hiermee helemaal duidelijk. Deze reactie vat de algemene indruk van deze commercial goed samen: “Ik krijg hier een warm gevoel van. Fijne kerstreclame.”

We feliciteren de winnaars met deze prachtige resultaten!

De top drie per categorie

Andere opvallende resultaten

Op de factor ‘Zet aan tot actie’ scoorde naast de commercials van PLUS en Albert Heijn, ook de commercial van Kruidvat hoog met een 5,8. In deze commercial, ontworpen door DDB Unlimited, wordt opgeroepen om het nummer “Sing along for Christmas” te streamen waardoor er geld wordt gedoneerd aan het Armoedefonds. Dit is een heel duidelijke call to action die gezien de resultaten goed lijkt te werken.

Op de factor ‘Onderscheidend’ scoort de commercial van Staatsloterij, ontworpen door TBWA\NEBOKO, het hoogst met een 7,3. In deze commercial zien we een mooi verhaal met als thema “Geloof in geluk”. In de commercial wordt een man gevolgd die door een magische cryptex zijn toekomst ziet, en uiteindelijk de liefde verkiest boven zijn staatslot.

Onderscheidend zijn met een commercial in de decemberperiode is uitdagend, maar ook dit jaar weer uitstekend gelukt door de Staatsloterij.

De commercial van Lidl eindigt in de top drie op de factor ‘Leuk om naar te kijken’. De commercial, ontworpen door BBDO Germany, scoort een 7,6.

In deze commercial redt de pittige maar schattige wasbeer-superheld de dag door het verloren knuffel aapje van een kleine jongen terug te brengen. Deze internationale commercial met een beetje “magie”, wordt gewaardeerd door ons panel, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Leuk, gezellig, lief, aansprekend”

Voor de laatste opvallende uitslag gaan we naar de commercial van Schoonenberg Hoorcomfort, die op een gedeelde eerste plek eindigde als PLUS op de factor “Geloofwaardigheid.” In de kerstcommercial, ontworpen door INDIE Amsterdam, volgen we een vader en dochter op verschillende momenten in hun leven. De dochter is sinds haar geboorte slechthorend, maar dankzij haar hoortoestel is ze van jongs af aan verbonden met de buitenwereld en met anderen. De commercial valt goed in de smaak bij ons panel wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Mooie reclame met iets wat mensen aanspreekt (communicatie met dierbaren)” Al met al een knappe prestatie, zeker gezien het de eerste kerstcommercial ooit is voor Schoonenberg Hoorcomfort.

Namens commercialreview.nl wensen we iedereen een gelukkig en gezond 2024! We kijken uit naar veel mooie (datagedreven) campagnes!

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

8 − 4 =