[column] Zomer zonder zon

Ondertussen zitten we halverwege de zomer, maar van echte zomer is nog weinig sprake geweest. Gelukkig geven een heel aantal commercials ons wel het zomerse gevoel waardoor we toch een beetje in de stemming kunnen komen. We zagen dan ook dat alle zomer commercials op ons platform hoger dan het gemiddelde in onze benchmark werden beoordeeld. In deze column bespreken we een aantal opvallende commercials van de maand juli. 

We beginnen met de zomer commercial van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited, waarin Lies met haar kinderen gaat kamperen in Italië. Ze staat er alleen voor om de tent op te zetten, zo lijkt het, maar al snel schieten er heel wat (Italiaanse) mannen te hulp. Daar maakt ze dankbaar gebruik van door zelf alvast lekker te gaan genieten terwijl de mannen haar tent verder opzetten. 

In deze commercial komt de rol van Lies goed tot haar recht en dit wordt ook sterk gewaardeerd door de kijkers wat onder andere blijkt uit deze reactie: “Leuke reclame, met humor gebracht en brengt het vakantiegevoel op een juiste manier over.“

Ook de zomer commercial van Albert Heijn, ontworpen door TBWANEBOKO gooit hoge ogen met het welbekende gezin met nu ook een belangrijke rol voor oma die achter de familie aanrijdt naar de camping, omdat ze hun boodschappen zijn vergeten. Oma brengt de boodschappen, maar daarmee ook zichzelf mee naar de vakantie van Ilse en haar gezin. In deze commercial komt het ondertussen welbekende gezin ook heel goed tot haar recht en dat wordt ook gewaardeerd: “Wat een vrolijke en gezellige commercial. Past perfect bij deze tijd van het jaar.”

De commercial van Fijn Wonen, het woonproduct van Van Wijnen, stelt in deze commercial op humoristische wijze het woningtekort en de oplossing daarvoor centraal. De commercial is ontwikkeld door Junction creative + digital agency en was in de maand juli voor de tweede keer op TV met daarbij nu ook een tag-on. 

De boodschap van deze commercial is heel erg relevant en zal daardoor zeker jongeren aanspreken. Het extreme beeld van de wat oudere jongere die weer bij zijn moeder woont en door haar verzorgd wordt, zorgt voor een duidelijke, iets overdreven weergave van de realiteit. De commercial wordt positief beoordeeld wat onder andere blijkt uit deze reactie: “Past bij deze tijd, humor, duidelijk, concreet.”

Commercial vier van de afgelopen maand is van Dirk, ontworpen door Total Design. De campagne laat een tweeling zien, Ed en Ad, die naast elkaar wonen en alles hetzelfde doen, behalve de boodschappen. Ed doet boodschappen bij Dirk en Ad doet boodschappen bij een “winkel met blauwe branding”. Ed bespaart zoveel op a-merken dat hij daar ieder jaar van op vakantie kan terwijl Ad dit niet kan. Gelukkig kan hij dan voor de planten zorgen. 

Op deze humoristische manier brengt Dirk onder de aandacht dat volgens hen bij Dirk de a-merken veel goedkoper zijn dan bij andere winkels. De commercial valt goed bij de kijkers wat goed is samengevat in deze reactie: “Leuke commercial, origineel en vrolijk. Natuurlijk iets wat overdreven om van dat verschil op vakantie kunnen, maar de boodschap is duidelijk.”


Ook de commercial van Libelle, ontworpen door Entertainment by DPG Media, viel zeker op. Deze commercial laat op ludieke manier zien dat “Libelle een beetje van ons allemaal” is en dat heel veel mensen uit de doelgroep toch stiekem wel de Libelle (van hun moeder) lezen.

Deze merkcampagne trekt de aandacht en is extra sterk door het stukje zelfspot wat erin zit. Deze reactie vat goed samen waarom deze TV-commercial Libelle zeker kan gaan helpen bij haar imago, ook bij mensen die niet per se in de doelgroep vallen: “​​Leuk, humoristisch. Ik ben absoluut niet de doelgroep maar vind het leuk. Beetje zelfspot maar dat werkt.”

We sluiten deze maand af met de commercial van Univé die voor het eerst in zeven jaar weer een commercial op TV heeft. Deze commercial is ontwikkeld door Dept Agency en heeft als doel om ‘de mentaliteit van het merk’ te laten zien en voelen. Het doel van de campagne bestaat uit vier pijlers overbrengen: De kracht van voor elkaar klaarstaan, het uitgangspunt ‘eerst de mens’, meer dan verzekeren alleen en het bedieningsmodel. Deze vier pijlers komen ook allemaal naar voren in de commercial en dit lijkt te zijn gelukt gezien de reacties waarvan deze reactie een goede samenvatting is: “Univé mooi neergezet als een verzekeraar met een ‘warm hart.’”

Ondanks deze mooie en deels zomerse commercials, hopen we toch dat het de komende tijd ook nog echt zomers gaat worden. De commercials brengen ons al in de juiste sferen. Nu nog wat zon!

Lees hier de column op MarketingTribune


Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

dertien + 8 =