In gesprek met EasyToys

Kan je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Patrique Benes, 29 jaar, marketingmanager bij Easytoys. Twaalf jaar geleden ben ik gestart bij Easytoys in de logistiek en in die jaren doorgegroeid naar marketing manager. Ondertussen ben ik al 5 jaar marketingmanager en heb veel geleerd binnen het bedrijf.


Wat is de achtergrond van jullie meest recente commercial? 

Dit was voor ons de eerste commercial ooit. In 2018 zijn we begonnen met marketing via radio en televisie. Toen zetten we alleen nog billboarding in met boodschappen als: “mede mogelijk gemaakt door Easytoys”.

Begin dit jaar hebben we de keuze gemaakt om voor het eerst een TV commercial te gaan lanceren met als hoofddoel om een hoge conversie te gaan bereiken. Toendertijd hebben we met verschillende partijen om tafel gezeten en verschillende concepten gekregen. Van alle concepten hebben we die van Lukkien gekozen omdat deze het meest creatief was. De commercial moest, evenals ons merk, niet plat en ordinair zijn. De uiteindelijke call to action in de commercial  was: ga naar onze website. 


Hoe is deze commercial tot stand gekomen, welk proces ging eraan vooraf?

Zoals gezegd hebben we met veel partijen om tafel gezeten, hebben we veel overleg gehad en briefings gedaan. De verschillende partijen leverden concepten aan en Lukkien kwam bij ons op bezoek. Met hen samen hebben we een hele goede brainstorm gehad en hebben we gekeken wat het beste bij ons merk past. Uiteindelijk hebben we voor Lukkien gekozen omdat ze het meest creatieve concept hadden. We hadden vooraf een budget aangegeven, maar hebben op basis van het concept gekozen en toen gekeken of dit paste bij het budget.Voor ons was dit de eerste keer dus hadden hier nog weinig gevoel bij. Vanaf toen ging het snel: er werd veel materiaal geschoten zodat we eventueel later nog veel aan zouden kunnen passen. Ik ben ook zelf nog op de set geweest wat voor mij ook leuk en leerzaam was.


Wat was het belangrijkste doel wat jullie met deze campagne en commercial wilden bereiken en is dit ook bereikt?

Het belangrijkste doel was een hogere conversie door mensen naar de website te pushen. Heel kort gezegd: dit is niet gelukt omdat we verkeerd hebben ingekocht. De resultaten waren niet extreem slecht, maar op deze manier zeker niet voor herhaling vatbaar. Daar hebben we van geleerd en zodoende kunnen we in de toekomst beter inkopen. Er was na de uitzending van onze commercials geen grote directe uplift in websitebezoek. Dit was bij billboarding op TV nog hoger. Dat zegt voor ons genoeg: we hebben niet goed ingekocht. Daar leren we van, al was het op deze manier een dure les. 


In hoeverre past deze commercial in jullie communicatie? 

Destijds paste de commercial er goed bij maar achteraf gezien hadden we een paar aanpassingen gedaan. Bijvoorbeeld: er wordt een casettteband getoond wat we zelf heel mooi vonden, maar de helft van onze doelgroep weet mogelijk niet wat een cassetteband is. Ook hadden we de commercial misschien iets minder sexy, en iets meer met een speels effect gemaakt. 


Wat is voor jullie het belang van (pre-)testen van commercials en andere marketinguitingen en (hoe) doen jullie dit?

We hebben deze commercial niet ge-pretest maar alleen achteraf een test gedaan met commercialreview.nl. We zijn dan ook van de trial en error marketing. Daardoor ga je wat vaker nat maar daar leer je wel veel van. Uiteraard kijken we wel naar de hoogte van het risico als we dingen ongetest proberen. Ondertussen hebben we een groot en professioneel team van zo’n 40 mensen waardoor we veel kennis in huis hebben. We willen niet alles vooraf helemaal testen maar ook gewoon snel dingen proberen maar gezien een TV-commercial behoorlijk duur is om te maken, zou hiervoor een pre-test voor een volgende keer zeker geen gek idee zijn. 


Hoe heeft het plaatsen van jullie commercial op commercialreview.nl jullie geholpen?

We hadden nog niet veel feedback gekregen uit de markt, alleen van een aantal leveranciers en externe partijen maar nog niet van consumenten. Daar heeft commercialreview.nl zeker bij geholpen. We hebben honderden reacties binnen gekregen op onze commercial waarvan de meeste positief. We hebben gekeken naar deze inzichten en er learnings uitgehaald. 


Wat zijn volgens jou de momenteel de grootste trends binnen marketing?

Wat mij betreft de grootste trends: vooral voor de crisis waren dat influencers en de bureaus voor influencers die op kwamen zetten. Daarnaast is het al langer zo, maar wel van steeds meer belang dat het verhaal wat je vertelt bij je moet passen. Zeker de jongere doelgroepen prikken door transparante verhalen heen waardoor het van belang is dat het echte verhalen zijn. Natuurlijk zijn er heel veel nieuwe kanalen, waaronder podcasts. In de retail branche is de toekomst wel echt augmented reality waar wij ook mee experimenteren. We moeten ervoor zorgen dat elke dag de shopervaring online steeds een stukje beter wordt.


Kan je een beeld schetsen van hoe jullie merk en bedrijf is gegroeid mede door de coronacrisis?

We groeiden al flink voor de coronacrisis maar door corona vervelen mensen zich vrij snel en gaan ze online zoeken naar erotische speeltjes. We hadden al een aardige naamsbekendheid dus daardoor kwamen veel mensen bij ons terecht maar bij andere partijen in de branche zie je ook een uplift en zoals je in meerdere kranten leest heeft corona effect op je seksleven.


Wie hebben er meegewerkt aan deze commercial? (credits)


Concept | Lukkien – Yannick van Oort & Leon Veer

Director & DP | Sander Janssen

Focus Puller | Max la Grand 

Gaffer | Romec Berendsen 


Producer | Teddy Gijsbers 

Prod. assist | Busra Bayraktaroglu 


Story Editor | Sven Jansen 

Online Editor | Raymond Viveen 


Composer: Taco Brugma 

Sound | Eric van Horssen 

Grading | Roos Veltkamp


Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

4 × vier =