[column] Voorbij, die mooie zomer

De afgelopen maand zagen we weer heel veel nieuwe commercials (60+) waarvan we er deze in deze column zes bespreken. 


De eerste commercial die we deze maand bespreken is de commercial van TalentZ met als titel “Anoniem solliciteren, Go for the best”. Dit platform maakt anoniem solliciteren mogelijk omdat er nog te vaak discriminatie is in recruitmentprocessen waardoor niet iedereen gelijke kansen krijgt. TalentZ wil dat voorkomen door solliciteren volledig anoniem mogelijk  te maken. 

Ons panel snapt de boodschap goed en begrijpt ook zeker het belang ervan in de huidige tijd. Om deze redenen wordt de commercial gewaardeerd. De commercial is duidelijk en legt het concept goed uit. Dat is belangrijk voor een relatief nieuwe naam in de markt wat ook duidelijk werd uit de reviews: weinig mensen hadden al gehoord van TalentZ.

Als potentieel nadeel werd aangedragen dat het de vraag is welke bedrijven dit gaan gebruiken, en ook welke sollicitanten dit gaan gebruiken. De verwachting kan zijn dat initieel vooral sollicitanten van minderheidsgroepen het zullen gebruiken, waardoor de groep redelijk beperkt is. Maar: als het platform door veel partijen gebruikt gaat worden, past dat helemaal in deze tijd en is het zeker van toegevoegde waarde!


De volgende commercial is van Basic-Fit, ontworpen door Achtung! en Bigshots. In deze commercial wordt de positionering van Basic-Fit aangescherpt door sterk te focussen op het er voor iedereen zijn. Daarom is ook voor deze titel gekozen: “HOE JE OOK TRAINT, BASIC-FIT IS FAN VAN JOU”. Iedereen moet zich welkom voelen bij Basic-Fit en dat wordt bekrachtigd met de welkomstactie waarbij iedereen 8 weken gratis kan sporten. Veel reviewers bestempelen deze commercial als “vrolijk en duidelijk” en snappen waar de boodschap vooral om draait: “laat zien dat basic fit voor iedereen is”. Vrijwel alle reviewers geven daarnaast aan dat hun beeld van Basic-Fit niet is veranderd na het zien van deze commercial. Dat is niet per se positief of negatief en hangt natuurlijk erg af van het al bestaande beeld wat kijkers hadden. Wat bij veel kijkers ook bleef hangen was dat je bij Basic-Fit op heel veel momenten van de dag en soms ook nacht kunt trainen. De commercial komt goed uit de verf, verwoord duidelijk waar het bedrijf voor staat. 


De derde commercial is van Red Band, ontworpen door Lukkien. Deze commercial is een vervolg op een commercial van ongeveer 20 jaar geleden waarbij een vergelijkbaar tafereel zich afspeelt met een kameleon die zich aanpast aan de kleuren van de snoepjes die door het jongetje getoond worden.
Nu is het jongetje volwassen, en probeert hij of het kleureffect weer werkt. En: jawel! De kameleon verkleurt weer met de snoepjes mee. Velen zullen dit beeld van Red Band herkennen en vooral daarom wordt deze commercial gewaardeerd. Het doel van deze commercial is om iedere volwassene in Nederland weer een glimlach op zijn/haar gezicht te toveren, om zich weer even ”kind” te laten voelen en weer te beseffen dat het leven leuk is en zelfs in dagelijkse dingen je fun in je leven kan brengen met iets kleins. Dat doel lijkt bij onze reviewers bereikt te zijn!


Als vierde bespreken we de commercial van Stella Fietsen, ontworpen door Match my Brand. In deze commercial wordt heel duidelijk de service die Stella biedt centraal gesteld. “Tooske”, één van de hoofdpersonen wordt geholpen bij haar fiets maar ook bij de reparatie van haar gazonmaaier door de Stella monteur. Dit stukje extra “service die je blijft verrassen”, wil Stella uitstralen en deze commercial zet dat duidelijk kracht bij.

Een veelzeggende reactie van een panellid, die de commercial goed samenvat is deze: “Goed ingespeeld op de doelgroep voor de elektrische fiets, ze hebben heel goed door welke waarde en service voor hen belangrijk is.”


De vijfde commercial van Allianz-Direct, ontworpen door Alfred International. Deze internationale campagne met Usain Bolt in de hoofdrol, laat op humoristische wijze zien hoe snel je een woonverzekering afgesloten kunt hebben bij Allianz-Direct. 

Deze commercial wordt erg goed beoordeeld door onze reviewers en dat komt vooral door de humoristische insteek. Complimenten aan Allianz-Direct: hoe ze van een ogenschijnlijk saai product, met een humoristische twist een woonverzekering veel aantrekkelijker maken. 


De laatste commercial die we bespreken is van STOX Energy Socks. In de commercial staan compressiesokken centraal die blessures bij bijvoorbeeld hardlopen kunnen voorkomen. Met spanningsopbouw in de muziek, wordt het relatief nieuwe merk en product onder de aandacht gebracht en daarom heeft deze commercial vooral als doel om naamsbekendheid te creëren. Hopelijk kunnen er veel blessures en pijntjes worden voorkomen door deze sokken.


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 − 6 =