Kunnen jullie jezelf kort voorstellen?
Tanja Bom, Hoofd Externe Communicatie & Media bij ABN AMRO en Astrid Witteveen, Advertising Specialist Zakelijke markt bij ABN AMRO.
Wat is de achtergrond van jullie meest recente commercial? (Beeldbankieren)
Onze klanten hebben, juist in deze tijd, behoefte aan persoonlijk contact met de bank. Ondernemers willen een sparringpartner, iemand die snapt tegen welke uitdagingen zij op dit moment aanlopen en hen verder kan helpen.
Wat was het belangrijkste doel wat jullie met deze campagne en commercial wilden bereiken?
We willen ondernemers laten weten dat we met hen willen meedenken over de toekomst van hun bedrijf. Of dat nu gaat om hulp op korte termijn of juist een toekomstbestendig bedrijfsplan. Het kanaal Beeldbankieren leent zich daar bijzonder goed voor. Op deze manier kunnen we ondernemers voorzien van deskundig advies op een moment dat het hen het beste uitkomt. Omdat Beeldbankieren op afstand gebeurt is het efficiënt en veilig.
In hoeverre past deze commercial in jullie communicatie?
Onze commercials draaien altijd om een vast hoofdpersoon, hij is de stem van onze klant. In dit geval de ondernemer. Deze commercial sluit daarom naadloos aan op alle andere commercials die we vanaf 2017 hebben ontwikkeld binnen dit format. We zien onze hoofdpersoon in deze commercial een Beeldbankier-gesprek voeren met zijn adviseur. Onze klanten doen dat vrijwel altijd alleen omdat er specifieke/ financiële informatie wordt uitgewisseld. Daarom focussen we ons op het gesprek tussen de ondernemer en de adviseur en brengen we geen andere personen in beeld.
Merken jullie dat Beeldbankieren in gebruik is gegroeid sinds de crisis?
Zeker. Dat geldt niet alleen voor onze zakelijke klanten, maar ook voor onze Retail en Private Banking klanten. Het kanaal wordt niet alleen steeds bekender, maar belangrijker nog, klanten ervaren het als heel prettig, efficiënt en persoonlijk.
Hoe zien jullie de toekomst van bankieren: Wat gaat er veranderen?
Als je kijkt naar onze diensten en services, zoals Beeldbankieren, dan zien we de digitalisering verder toenemen. Klanten willen net als bij andere diensten daar waar mogelijk gebruikmaken van online gemak. Tegelijkertijd blijft bij belangrijke financiële beslissingen persoonlijk contact enorm belangrijk. Dat was zo, is nu zo en zal ook in de toekomst zo blijven.
In welke mate zijn TV commercials/ adverteren op TV van belang voor ABN AMRO?
Voor ons zijn commercials nog steeds een belangrijke manier om onze doelgroep te bereiken en met ons merk aanwezig te zijn in het medialandschap. Maar het gaat vooral om de combinatie van verschillende kanalen die zorgen voor een succesvolle campagne. We zetten daarom altijd meerdere kanalen, en mediumtypen, in om aanwezig te zijn waar onze doelgroep zich bevindt. De commercial is daarom niet alleen op TV, maar ook op verschillende online kanalen getoond. Verder bestaat deze bredere campagne ook uit de inzet van radio, podcast, online video, display/ social advertising en onze eigen kanalen.
Wat is voor jullie het belang van (pre-)testen van commercials en andere marketinguitingen en (hoe) doen jullie dit?
Dit is een vast onderdeel van onze werkwijze om goede communicatie te ontwikkelen. De stem van onze doelgroep, zowel klanten als niet-klanten, is heel belangrijk om de slagingskans van communicatie te maximaliseren. Denk dan aan conceptonderzoek of pre-testing van TV & Radio commercials.
Pre-testen doen we overigens niet alleen voor advertising campagnes, maar bijvoorbeeld ook voor content en 1-op-1 klantcommunicatie.
Binnen elke nieuwe campagne wordt ons advertising format ook weer geoptimaliseerd op basis van onderzoek, zodat we kunnen blijven meebewegen met de huidige klantbehoeftes en het sentiment. Kijk naar de huidige Corona-tijd, alles verandert heel snel. Zo hebben we deze commercial tijdens de campagne aangepast toen de tweede lockdown werd aangekondigd. Met het bureau hebben we daar van tevoren op geanticipeerd zodat we snel konden schakelen en onze doelgroep ook kunnen laten zien dat we snappen wat er speelt in de samenleving en in hun onderneming.
Wat zijn volgens jou de momenteel de grootste trends binnen marketing?
Waar wij met ABN AMRO veel naartoe bewegen is een combinatie van content en advertising. We gaan altijd uit van de behoefte van de klant, of relevante onderwerpen die spelen in de maatschappij. Ook dat halen we weer uit onderzoek.
Door content centraal te stellen in een campagne maken we de kennis en expertise die we in huis hebben voor iedereen toegankelijk. Daarvoor hoef je dus geen klant te zijn of een product af te nemen. We zien dat dit enorm wordt gewaardeerd en heel waardevol is als mensen belangrijke financiële keuzes maken.
Wie hebben er meegewerkt aan deze commercial? (credits)
We hebben deze commercial, als onderdeel van de bredere communicatiecampagne, ontwikkeld met ons bureau N=5. Tobias Pekelharing is de vaste regisseur (HolyFools) voor onze commercials.