Wat kwamen er weer een parels van decembercommercials voorbij afgelopen maand! Prachtige beelden met mensen die om elkaar geven, een lach, gezelligheid en een traan. Nederlandse TV-kijkers hebben gekozen: wat waren de beste december commercials van 2020? Elk jaar is dit weer een grote strijd en mag het panel op commercialreview.nl kiezen wat de beste en meest opvallende commercials zijn. Dit jaar waren 19 commercials aangemeld en kwamen er bijna 8000 reviews binnen met heel veel interessante en leerzame reacties. In deze column bespreken we de beste december commercials.
De winnaar: Staatsloterij met Oudejaarstrekking – Frummel, ontworpen door TBWANEBOKO met een prachtige score van 8,6. Deze commercial stak er dit jaar met kop en schouders bovenuit en sprak de kijkers heel erg aan. In de commercial zien we een oude man die een zwart katje koopt die in dit geval juist voor veel geluk zorgt. De mooie uitkomst is dat de oude man het geluk deelt en gunt aan een jong stel die binnenkort een kindje verwacht. Deze boodschap zorgde bij veel kijkers voor een brok in de keel en viel heel erg goed. Deze woorden van één van onze reviewers vatten de commercial erg goed samen: “Liefde, geluk, vriendschap en rekening houden met de medemens.” We feliciteren de Staatsloterij en TBWANEBOKO van harte met het prachtige resultaat en de eerste plek!
Op nummer twee is dit jaar geëindigd: Kruidvat met de Kerstcadeau commercial, ontworpen door DDB Unlimited met een score van 8,2. Deze commercial van Kruidvat wordt heel erg gewaardeerd door de kijkers waarin een jong meisje haar oude buurman een fijne kerst bezorgt door hem, de kerstman, te willen helpen. Wat in deze commercial het meest wordt gewaardeerd is de afstemming ervan op de huidige tijd waarin afstand gehouden moet worden en dat er twee generaties duidelijk in beeld komen die elkaar tegenkomen en helpen. Kruidvat speelt hier met deze commercial heel erg op in en laat zien dat dit je er niet van hoeft te weerhouden om om te zien naar anderen. Naast deze vrijwel alleen positieve feedback, wordt er wel vaak aangegeven dat het de kijkers ontgaan was dat deze commercial van Kruidvat is. Er mist een sterke link met Kruidvat waardoor deze mooie gedachten mogelijk door velen niet aan Kruidvat gekoppeld gaan worden. Dit is een mogelijk verbeterpunt.
De commercial van Etos komt op een mooie derde plaats uit. Deze commercial met als title ‘Mooi wat iets kleins kan doen’ is ontworpen door TBWANEBOKO in samenwerking met productiemaatschappij PlusOne Amsterdam en scoort een 8,1. In deze mooie animatie video zien we een creatieve oplossing van een jong meisje om met een wensballon een cadeautje gekocht bij Etos, bij een oudere vrouw te laten bezorgen. Hierdoor kan ze op afstand blijven en zich aan de Corona maatregelen houden terwijl ze wel omkijkt naar andere eenzame mensen. Ook deze commercial speelt goed in op de huidige tijd, geeft het omzien naar elkaar goed weer en wordt gewaardeerd omdat het wat anders is dan de meeste andere commercials gezien dit een animatie video is. Deze woorden van één van de reviewers vatten het goed samen: “Eenzaamheid: met een klein gebaar kan je iemand blij maken, zorg voor elkaar”
In de categorie supermarkten eindigden de deelnemende commercials heel dicht bij elkaar in de buurt en scoorden vrijwel allemaal erg goed. Hiermee willen we alle supermarkten complimenteren, gezien zelden alle commercials zo goed worden beoordeeld! Toch is er een nipte winnaar: de commercial “Goed eten is samen eten” van PLUS scoorde een 8,1. Deze commercial is ontworpen door Wunderman Thompson en kreeg heel veel positieve beoordelingen. Dit komt vooral omdat er erg veel dingen samenkomen in deze commercial: culturele verschillen, generatieverschillen, mensen die moeten doorwerken tijdens de feestdagen en het omzien naar elkaar. Deze woorden vatten de commercial en de boodschap goed samen: “Mooie lichtpuntjes in deze donkere dagen en schenkt aandacht aan de mensen die tijdens de feestdagen doorwerken.”
Daarna volgen de commercials van Albert Heijn met “Bij Albert Heijn vind je alles voor een bijzondere kerst.”, ontworpen door TBWANEBOKO, en die van Jumbo met “Een mooie Kerst voor iedereen”, ontworpen door Alfred International. Beide commercials scoren een 8 en staan daarmee op gelijke hoogte, nipt achter de winnaar. Ook deze commercials worden door heel veel kijkers erg gewaardeerd door de mooie boodschappen van het naar elkaar omkijken, gezelligheid en lekker eten ten tijde van de Coronacrisis.
Vlak achter deze twee commercials komt de december commercial van Lidl, ontworpen door Joe Public Amsterdam, met met een 7,7. Daarna volgt de commercial van Coop, ontworpen door GUC Agency. Deze commercial scoort een 7,5.
Wij feliciteren de winnaars en hebben erg genoten van de prachtige december commercials. Ook veel van de andere deelnemende commercials konden rekenen op positieve feedback. De door Aviko georganiseerde actie die in de commercial werd aangekondigd werd bijvoorbeeld goed gewaardeerd, de typische Bol.com humor gooide hoge ogen en ook Praxis deed het goed met de ondertussen welbekende personages. We hopen dat dit nieuwe jaar weer veel nieuwe perspectieven gaat bieden en dat ook de creatieve industrie weer veel prachtige commercials mag maken. Wij zijn er klaar voor en zien uit naar veel creativiteit! De beste wensen voor jullie allemaal!