[column] Rudi, René en Rabo

Dat we weer iets meer vrijheid hebben om ons leven naar eigen wens in te richten, was afgelopen maand direct terug te zien in sommige commercials, waaronder natuurlijk die van Heineken met de welbekende Rudi. In deze column gaan we in op een aantal commercials die ons en onze kijkers opvielen in april en maken we de winnende commercial bekend.


We beginnen met de best scorende commercial van deze maand: HORNBACH met  ‘Overal kan een tuin zijn’, ontworpen door Heimat Berlin. De commercials van Hornbach zijn vaak opvallend, en ook deze valt weer op al is deze in een iets andere stijl. Deze commercial laat zien dat overal,  zeker ook in steden, tuinen kunnen zijn. De focus ligt op een stenen gevel en een druk kruispunt, waarbij de gevel vol met groen gehangen is waarmee de boodschap duidelijk gemaakt wordt: overal, zelfs in steden kan een tuin zijn. Ondanks dat er volgens een aantal respondenten niet direct een duidelijke link is met HORNBACH, wordt de commercial  erg goed beoordeeld en is daarmee de winnaar van de afgelopen maand. Deze reactie vat het  goed samen: “Deze reclame is lekker groots en grappig zoals HORNBACH vaker doet.”


De volgende commercial is van Rabobank, ontworpen door 180 Amsterdam. In deze commercial wordt op mooie wijze laten zien dat de Rabobank gelooft dat een financieel gezonder leven begint met praten over geld. Het praten over de financiële situatie is vaak nog niet zo gewoon als het zou moeten zijn. In deze commercial wordt ertoe aangemoedigd om daar met mensen die om je heen staan over te praten, en geeft aan dat dat natuurlijk ook met experts bij de  Rabobank kan. Ons panel valt vooral de muziek erg op en beoordeelt dit positief. Daarmee scoort deze commercial hoog deze maand waarbij de volgende reactie goed de algemene beoordeling samenvat: ‘Goed, goede muziek. Goede boodschap een straalt vertrouwen uit.’


De derde commercial is van Etos,  ontworpen door TBWANeboko. In deze commercial wordt duidelijk gemaakt dat de aandacht bij Etos heel persoonlijk en direct is. Je kunt altijd terecht met je vragen bij Etos medewerkers, zeker ook in deze tijd. Deze commercial straalt heel erg het ‘Etos gevoel’ uit en sluit ook af met de ondertussen bekende woorden: ‘Liefs, Etos.’ De commercial is een aanscherping van de merkboodschap en bouwt voort op voorgaande commercials. De commercial is erg positief en wordt ook zo opgevat door de kijkers wat deze  reactie goed samenvat: ‘Vriendelijke reclame, komt betrouwbaar over.’


Commercial vier van de maand april is van de Staatsloterij over de Koningsdagtrekking, ontworpen door TBWANeboko. In een speciaal Koningsdaglied, geïnspireerd op zijn grote hit ‘I can see clearly now’, spoort Lee Towers iedereen aan om er óók in tijden van corona toch een beetje Koningsdag van te maken want het is heel goed mogelijk om deze dag op een gezellige en verantwoorde manier thuis te vieren. De volgende reactie vat goed samen welk gevoel de commercial bij de kijkers oproept: ‘Sympathiek, Lee Towers is een leuke gast, commercial zet aan tot dromen’


De commercial van Radio 10, ontworpen door Talpa Network – Het Bureau, krijgt een hoge score van onze kijkers en valt hen erg positief op. ‘Luister de hele dag, de grootste hits aller tijden!” is de afsluitende boodschap van deze vrolijke commercial met natuurlijk goede muziek erin verwerkt. Opvallend is dat de meeste respondenten de commercial erg goed bij Radio 10 vinden passen, en deze daardoor goed aansluit op dat wat Radio 10 wil uitstralen. Dit is dan ook een heel treffende samenvatting van de reacties en duidt erop dat de commercial het beoogde doel bereikt: ‘Heerlijke plaat, je krijgt zin in de dag.’


De laatste commercial is van Krasloten, ontworpen  door TBWANeboko. In deze commercial ligt  de nadruk sterk op het gevoel dat winnen NU kan. In de tv-commercial spelen acteur Mimoun Oaïssa en zanger René le Blanc de hoofdrol, waarbij ze laten zien dat als de consument iets wil, hij of zij het nú ook kan. Wil je nu een nieuwe coupe of een pizza? Dat kan! Datzelfde geldt ook voor meedoen met de Krasloten en daarmee met het winnen ervan. Een sterk punt van deze  commercial is volgens de kijkers: ‘De commercial past heel goed bij hoe de maatschappij vandaag de dag is: ‘ik wil het en ik wil het nu!’.’Hierdoor zorgt de commercial voor herkenning bij veel van de kijkers.


Dit was nog maar het topje van de ijsberg van commercials, gezien er in april weer ruim 80 nieuwe commercials zijn uitgebracht. Op naar een mooi en creatief voorjaar!

Lees de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 1 =