[column] Songfestival, sport en supermarkten

De maand mei werd toch wel gekenmerkt door het Songfestival dat eindelijk eens in Nederland plaatsvond. Zeker omdat er maar weinig mensen live bij konden zijn, zorgde dit voor veel tv-kijkers, wat weer goed is voor adverteerders. Er waren dan ook weer prachtige commercials te zien in de afgelopen maand. We lichten er in deze column  vijf uit.

De eerste commercial is van Coop, ontworpen door GUC Agency. Deze commercial draait helemaal om het partnership van Coop met het Eurovisie Songfestival waarbij de centrale boodschap is dat ‘samen alles veel leuker is’. Samen genieten van muziek kan mensen  met diverse achtergronden samenbrengen en samenbinden. Dat is waar het Songfestival ook grotendeels op is gebaseerd en daar associeert Coop zich mee. We zien terug dat deze positieve boodschap de kijkers aanspreekt wat voor Coop voor een positief imago zorgt. Daarmee kan je stellen dat dit een slimme samenwerking is wat deze reactie ook goed samenvat: ‘een reclame met een échte afspiegeling van de samenleving!’. Natuurlijk is niet iedereen fan van het Songfestival, waardoor deze campagne niet voor iedereen aansprekend is.

Ook de tweede commercial van AvroTros draait om het  Eurovisie Songfestival.  Deze commercial is ontworpen door Here. en heeft als doel voor AvroTros om verder te bouwen aan de maatschappelijke taak die AvroTros heeft. Een omroep waar plek is voor iedereen, ook al zijn we allemaal anders. Het Eurovisie Songfestival is bij uitstek het evenement dat mensen samenbrengt. Deze boodschap komt duidelijk over bij de kijkers en wordt als positief gezien. Natuurlijk geldt ook hier weer dat niet iedereen van het Songfestival houdt, waarbij ook deze commercial niet iedereen aanspreekt wat ook duidelijk terug te zien is. Het beoogde doel wordt echter zeer zeker bereikt met deze commercial. Deze reactie straalt dat zeker uit: ‘Een hele leuke en sprankelende commercial. Mooie muziek. Hier krijg je een blij gevoel van.’

De volgende commercial is van Dirk, ontworpen door Total Design. Dirk zet al langere tijd in op het belang van betaalbaar gezond eten. In veel gevallen is ongezond eten goedkoper dan gezonde groenten en fruit. Dit wil Dirk veranderen en zet daar al langere tijd op in. Ook deze commercial staat weer in dat teken met de ‘soep en shake weken’.  In deze commercial wordt  duidelijk gemaakt dat groente en fruit voor kinderen niet gezond is als ze er alleen naar kijken of er mee spelen. Het wordt pas gezond als kinderen het ook daadwerkelijk opeten. Dat kan gemakkelijker als groente en fruit wordt opgediend als een soep of een shake. De ingrediënten daarvoor zijn bij Dirk voordelig te krijgen en zo wil Dirk gezond eten er al met de paplepel ingieten. De meeste reviewers herkennen zich in de beelden en situaties en vinden de boodschap sympathiek. Zo wordt de commercial ook beoordeeld en dit is positief voor Dirk. Deze reactie vat dat goed samen: “Duidelijk, herkenbare situatie, Dirk probeert met lage prijzen het voor iedereen mogelijk te maken om gezond te eten”

Commercial vier is deze maand van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited. De titel van  deze commercial is ‘Alles voor jou en je baby’ en laat op humoristische wijze zien dat je bij Kruidvat terecht kunt voor je babyspullen. In de tv-commercial gaat Lies, sinds kort het vaste gezicht van Kruidvat, shoppen met haar zoontje, als ze hoort dat haar zus zwanger is. Met de nieuwe tv-commercial brengt Kruidvat zijn ‘ruime baby-assortiment’ onder de aandacht en presenteert de winkelketen zichzelf als ‘hét loket voor ouders met een kleintje’. De reacties op de commercial zijn positief en deze scoort daarmee hoog. Deze reactie is een goede samenvatting: ‘Een hele leuke en sprankelende commercial. Grappig hier en daar. Ook wel schattig om te zien.’

De laatste commercial van deze maand is van MediaMarkt, met als titel: ‘Als je op zoek bent naar de juiste match. Kom naar jouw MediaMarkt en ervaar het zelf.’ Deze commercial, ontworpen door Wunderman Thompson, richt zich op die klik die je voelt als je een perfecte match vindt in een MediaMarkt-winkel. De commercial valt op en maakt daarmee een positieve indruk op de kijkers. Deze reactie vat dat goed samen:  ‘Leuk bedacht, door het gezichtsbedrog wat erin zit. Daarmee wordt het gevoel opgewekt dat je er door zo’n tv te kopen het net is alsof je erbij bent.’

Lees hier de column op MarketingTribune


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 1 =