[column] Commercialreview september

De eerste commercial van deze maand is de commercial van PLUS, ontworpen door Wunderman Thompson. Deze commercial heeft als titel “Goed eten is goed voor de buurt” en wil uitstralen dat PLUS zorgt voor goed eten, voor de buurt en voor elkaar. In de commercial staat deze betrokkenheid centraal. We zien de jongen Finn, die goed eten voor de buurt een heel belangrijke rol geeft. Singer-songwriter Rob Dekay maakt met zijn gevoelige nummer, speciaal voor deze commercial geschreven, de commercial af.

De commercial straalt veel positiviteit uit, wat zeker geen kwaad kan in deze tijd. Dat dit gewaardeerd wordt, zien we ook terug in de reacties waarvan deze een heel duidelijke samenvatting geeft: “prachtige reclame, waarbij duidelijk wordt gemaakt, dat je aan elkaar moet denken, er voor elkaar moet zijn en zeker voor de medemens, die om welke reden dan ook, “anders” in de maatschappij staat”

Een verbeterpunt die we een aantal keren terug zien komen is dat sommige kijkers niet gelijk de strekking en daardoor de boodschap snapten, en daardoor er wat vraagtekens bij hadden. Toch is de algemene strekking heel positief en blijft vooral het sympathieke, mede door de muziek, hangen.


De tweede commercial is van Donald Duck, onderdeel van DPG Mediagroep, ontworpen in samenwerking met Bruut. 

Het doel van deze TV commercial is om heel Nederland te laten kennismaken met de vrolijke avonturen in Duckstad in de nieuwe Donald Duck app. Met de pay-off ‘Altijd en overal Donald Ducken’ wordt onderstreept dat je ongeacht moment, locatie of device kunt Donald Ducken dankzij de introductie van de nieuwe app waarop meer dan 1000 verhalen staan. De vrolijkheid van Donald Duck wordt natuurlijk gezien en gewaardeerd door de reviewers. Heel veel kijkers kennen natuurlijk het gevoel van het lezen van de Donald Duck en hebben daar positieve associaties bij. Dat de commercial dit uitstraalt blijkt onder ander uit deze reactie: “Een hele leuke en zomerse commercial. Grappig gedaan, met de kinderen en pubermeisje. Vrolijk, door het zien van deze commercial krijg je zin om de Donald Duck te gaan lezen, goed verzonnen en in elkaar gezet.”

Veel van de kijkers zijn nog niet tot actie: het opzoeken van de app, overgegaan, geven ze aan bij de beantwoording van de vragen. Over een paar weken kan gemeten worden of de commercial inderdaad tot het downloaden van de app heeft geleid.


Ook Kruidvat viel weer op. Bij elke commercial lijken de kijkers de rol van Lies meer te gaan waarderen, wat absoluut te prijzen valt aan Kruidvat en DDB Unlimited.

We kennen het allemaal, na die zomervakantie moeten we weer een beetje op gang komen. Terug naar werk, de kids back to school, weer naar die sportschool. Dit kan nog wel eens de nodige opstartproblemen veroorzaken……

Kruidvat wil met deze commercial uitstralen dat ze dit helemaal begrijpen en ze er daarom samen met iedereen er weer tegenaan willen gaan tijdens de “We gaan er weer VOORdeel weken met de beste verzorgings- en beautyspullen voor een Kruidvat prijsje!”.

Dat ook deze commercial weer positief opvalt, wordt in deze reactie goed samengevat: “Wat een leuke commercial weer. Ik blijf me verassen over de Kruidvat commercials. Elke keer weer zijn ze verassend, leuk en herkenbaar voor de klant.”


Ook Trekpleister kan deze maand niet ontbreken, met de recent gelanceerde commercial “Voor jou” ontworpen door Eigen Fabrikaat. In deze commercial wil Trekpleister uitstralen dat het passende en voordelige Health & Beauty oplossingen biedt, met enthousiasme en aandacht voor haar klanten. Aandacht geven en ontvangen, maakt dat je je beter voelt.

“Trekpleister is de voordelige buurtdrogist, met aandacht voor haar klanten. Vakkundige medewerkers staan klaar om mee te denken en advies te geven op het gebied van persoonlijke verzorging, beauty & gezondheid.”

De commercial is de tweede commercial voor Trekpleister, na de vorige serie van eerder dit jaar. We zien dat de meeste kijkers de commercial kunnen waarderen en dat deze een sterke identiteit uitstraalt waarbij vooral gezien wordt dat “Trekpleister voor iedereen wel wat heeft.”


We sluiten deze maand af met de commercial van First Choice, onderdeel van SuperUnie. De commercial is ontworpen door GUC Agency en geeft een knipoog naar de welbekende grote colareuzen in de markt. De strekking van deze commercial is om uit te stralen dat  First Choice Cola het goedkoopste A-merk is. “Waarom zou je meer betalen? First Choice is verkrijgbaar in de smaken Regular, Zero en Light. Verrassend lekker voor een prikkie!.” De oproep is dan ook om het gewoon te proberen en te proeven dat kwaliteit helemaal niet duur hoeft te zijn. Veel kijkers lijken toch wel nieuwsgierig geworden naar dit aanbod en de smaak van deze cola en daarmee lijkt de commercial het beoogde doel te hebben behaald. Dat blijkt onder andere uit deze reactie: “Mooi gemaakte reclame, laat goed zien dat er ook een ander merk Coca Cola op de markt is voor een schappelijke prijs.” Nu maar hopen dat de smaak daadwerkelijk gaat bevallen!

Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 12 =