[column] De beste decembercommercials van 2021

De winnaar met het hoogste gemiddelde rapportcijfer is dit jaar Albert Heijn met “Albert Heijn brengt het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar.” Deze commercial scoort een 8,4 en is ontworpen door TBWANEBOKO. In de hoofdrol zien we twee verliefde hamsters, beelden die veel van de kijkers aanspreken wat onder andere uit deze reactie blijkt: “Wat een mooie commercial waarin een liefdevol samenzijn voor mens en dier met kerst centraal staat, lief en ontroerend in zijn eenvoud!” Ook op twee andere factoren: “Onderscheidend” en “Leuk om naar te kijken” behaalt Albert Heijn de hoogste scores.

Een verbeterpunt, door veel kijkers genoemd, is dat de commercial wel lijkt op de eindejaars commercials van Staatsloterij. Het voelt voor sommigen als het “nadoen van de commercials van de Staatsloterij.” Dit is een punt van aandacht, waarbij je natuurlijk ook kunt zeggen: Staatsloterij is hier al jaren succesvol mee waarmee dit zeker geen slechte inspiratiebron is. 

We feliciteren de winnaar Albert Heijn van harte!



Op een gedeelde tweede plaats eindigen de commercials van PLUS Supermarkten, (Wunderman Thompson) met een 7,8, en Bruna (Giesbers Retail) met ook een 7,8. De commercial van PLUS wordt gewaardeerd om de mooie boodschap wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Prachtige reclame met een mooie boodschap en geweldige muziek.” Daarmee scoort deze commercial ook hoog op onder andere de factoren “Leuk om naar te kijken” en “Onderscheidend”.

De commercial van Bruna wordt juist erg gewaardeerd om de nostalgische gevoelens die het bij veel kijkers oproept. Dat wordt mooi samengevat in deze reactie: “Erg empathisch en nostalgisch gevoel bij het zien van deze reclame. Het zien van de titel van een voorleesboek uit de jeugd -met goede herinneringen- van de man wordt op een beeldende wijze weergegeven.”

De commercial van Bruna behaalt ook op twee andere factoren de hoogste score, namelijk op “Zet aan tot actie” en “Geloofwaardig”. Dit is daarmee een heel knappe prestatie van Bruna, zeker na drie jaar niet op TV te hebben geadverteerd!


De factor “Geloofwaardig” geeft ook andere interessante inzichten met een gedeelde tweede plek voor Etos (TBWANEBOKO) en CEWE (Stick). Geloofwaardigheid is natuurlijk een belangrijke factor voor alle adverteerders waardoor deze twee adverteerders deze score daarmee ook zeker in hun zak mogen steken. Bij CEWE zien we bijvoorbeeld dat de naamsbekendheid nog relatief laag is in Nederland, maar dat de boodschap die in deze commercial wordt gebracht, dus wel heel geloofwaardig overkomt. Dat biedt een fundament voor het verder uitbouwen van een stabiele merknaam.


Een factor waarbij een hoge score iets minder positief is, is “Irritant”. Dit jaar was daar de “winnaar” BAUHAUS (Everybody likes Penguins), gevolgd door MediaMarkt en Videoland.

Rondom de feestdagen is het een uitdaging om als adverteerder een commercial uit te brengen die geen irritatie oproept gezien er al zoveel commercials rond vaak dezelfde thema’s zijn. Bij de commercial van BAUHAUS zien we in veel reacties terug dat kijkers de commercial “apart” of “bijzonder” vinden en daarmee ook vaak irritant. De andere kant is dat we vaak teruglezen dat kijkers BAUHAUS nog niet kennen en nu wel nieuwsgierigheid is gewekt omdat het zo opvalt. Ondanks dat de commercial de ‘irritante winnaar’ is, zou dit in de toekomst het merk nog wel eens kunnen gaan helpen bij het winnen van naamsbekendheid. 

De reacties op de commercial van Videoland geven aan dat heel veel kijkers de commercial “chaotisch”, “onduidelijk” en daarmee irritant vinden. Dit is zeker een aandachtspunt, maar aan de andere kant zien we ook met enige regelmaat positieve reacties terug dat de muziek juist weer erg gewaardeerd wordt en dat dit blijft hangen.


Ook Staatsloterij (TBWANEBOKO) trok natuurlijk weer de aandacht dit jaar met “Fritsie”. Ondanks dat deze commercial in geen categorie de hoogste score behaalde, kwamen er veel positieve reacties binnen en behaalde de commercial wel hoge scores of de factoren “Leuk om naar te kijken” en “Onderscheidend”.


Het was weer een feest om zoveel mooie en creatieve commercials voorbij te zien komen en deze op ons platform voor te kunnen leggen aan ons panel. Als dit de toon zet voor het net begonnen jaar 2022, dan hebben wij er zin in! Ook Staatsloterij (TBWANEBOKO) trok natuurlijk weer de aandacht dit jaar met “Fritsie”. Ondanks dat deze commercial in geen categorie de hoogste score behaalde, kwamen er veel positieve reacties binnen en behaalde de commercial wel hoge scores of de factoren “Leuk om naar te kijken” en “Onderscheidend”.

Het was weer een feest om zoveel mooie en creatieve commercials voorbij te zien komen en deze op ons platform voor te kunnen leggen aan ons panel. Als dit de toon zet voor het net begonnen jaar 2022, dan hebben wij er zin in!

Ook dit jaar helpen wij adverteerders en bureaus om hun commercials (TV/ online/ radio) te testen en te benchmarken. Elke maand schrijven we op MarketingTribune over de meest opvallende commercials. Meld je commercial aan via https://commercialreview.nl/aanmelden


Lees de column op MarketingTribune 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 10 =