[column] De oogst van februari

De eerste opvallende commercial van februari is van Robijn, ontworpen door Wunderman Thompson. In deze commercial wordt een nieuw product geïntroduceerd: Dry Wash. Met dit product is het mogelijk om je was tussen wasbeurten door op te frissen, zodat je het vaker kunt dragen zonder te wassen. De commercial is heel fris, vrolijk en kleurrijk wat goed past bij het begin van het voorjaar. De vrolijkheid en frisheid geeft goede associaties met het product wat ook veel kijkers nieuwsgierig maakt  naar dit nieuwe product. Deze reactie is een goede samenvatting: “Vlotte commercial die snel to-the-point komt en mooie beelden bevat.”


De commercial van Exact Software, ontworpen in samenwerking met KAAPS, trok deze maand zeker de aandacht gezien het niet vaak voorkomt dat softwarebedrijven adverteren op TV. Daarom is dit ook zeker een mooie en gedurfde stap van Exact. De commercial speelt in op het gevoel dat “cijfers nooit eerder zo’n grote impact hadden op ons dagelijks leven” en “we allemaal op zoek zijn naar houvast en grip”. Exact kan hier ondernemers bij helpen met de software oplossingen. De commercial wordt goed gewaardeerd en heeft een duidelijke boodschap. Een aantal kijkers geeft aan dat ze hier persoonlijk niet veel mee kunnen, maar dat is logisch aangezien niet iedereen ondernemer is en binnen de doelgroep valt. Kortom, een heel goede commercial voor de uitbreiding van de naamsbekendheid van Exact.

Leuk om te noemen is dat ook de ANWB in samenwerking met Yune een zakelijke commercial had afgelopen maand. De effecten van adverteren op TV in de B2B markt, gaan wij extra in de gaten houden en onderzoeken.


De volgende commercial is van MediaMarkt, die samen met Wunderman Thompson heel snel ingespeeld hebben op de veranderende regelingen voor retailers. In februari werd click en collect geïntroduceerd waar MediaMarkt direct op inspeelde met deze commercial. Met mooie beelden wordt duidelijk gemaakt dat het soms moeilijk is om op de bezorging van je bestelling te wachten. Waarom dan niet gewoon zelf je bestelling dezelfde dag nog ophalen bij MediaMarkt? Zij zijn er klaar voor. Het is mooi om te zien hoe flexibel retailers zijn door steeds snel aan te passen aan de nieuwe regelgeving. De boodschap komt goed over bij de kijkers en deze reactie vat dat goed samen: “Leuke reclame, geschikt voor deze tijd, met humor gebracht.” 


De commercial van Dirk, ontworpen door Total  Design, maakt op een simpele en duidelijke manier duidelijk dat ongezond eten veel goedkoper is geworden dan gezond eten en pleit daarom voor een belastingverlaging op groente en fruit. Gezond eten moet volgens Dirk toegankelijker worden voor iedereen en neemt hierin zelf het voortouw, door groente en fruit voordelig aan te bieden. Deze commercial valt goed onder de kijkers. Wie kan daar ook tegen zijn, voordeliger groente en fruit? Het is is een goed initiatief wat ondertussen ook heeft geleid tot een petitie voor BTW-verlaging op groente en fruit.


Ook in de commercial van Andrélon, ontworpen door Wunderman Thompson, wordt een nieuw product met humor onder de aandacht gebracht. De kleurmaskers waarmee je je haarkleur kunt opfrissen, worden op ludieke wijze in verband gebracht met hoe je jezelf ziet en voelt en hoe anderen je daardoor zien. Na het gebruik van het kleurmasker krijgt  de hoofdpersoon in de commercial een “boost” wat zich uit in veel zelfvertrouwen. Deze link wordt goed begrepen door de kijkers waarbij deze reactie een goede samenvatting geeft: “Grappige reclame met duidelijke uitleg/boodschap over de nieuwe kleurmaskers.”

Dan is de commercial van vidaXL, ontworpen in samenwerking met Lukkien aan de beurt.

In deze uitbundige en vrolijke commercial staat voordeel centraal. Groots leven voor weinig is dan ook de slogan. De uitbundigheid spat ervan af wat een optimistisch gevoel geeft. VidaXL positioneert zich op deze manier heel duidelijk als online retailer waar je heel voordelig veel producten voor in en om het huis kunt vinden. We zien terug dat veel kijkers het “gratis thuisbezorgd” hebben opgepikt en dat ze dit erg waarderen. 

De volgende commercial die we bespreken is van g’woon, ontworpen door GUC Agency. In deze commercial zie je een gezin gezellig ontbijten waarbij de moeder tijdens het klaarmaken en opeten van het ontbijt yoga oefeningen doet. De “gewone” producten worden in verband gebracht  met een gewoon gezin waarbij het moment samen centraal staat. De commercial zorgt bij veel kijkers voor herkenning en daarmee voor goede associaties met het merk. Deze reactie is een goede samenvatting: “Leuk bedacht, lekker normaal” en lijkt daarmee precies te bereiken wat het wil uitstralen: gewoon en voor iedereen.

De laatste commercial van deze maand is van Danio, ontworpen door Fitzroy. In deze commercial wordt een nieuwe smaak van Danio geïntroduceerd: Danio Drop. Met vrolijke, kleurrijke beelden en muziek wordt de nieuwe smaak heel positief gebracht! Het is misschien niet per se een voor de hand liggende smaak maar lijkt bij veel kijkers wel de interesse te wekken. Deze reactie vat dat heel erg goed samen: “zuivel met drop smaak? Bizar! maar wel echt nieuw.” Wij zijn nieuwsgierig geworden en willen het in elk geval proberen!


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

elf − zes =