commercialreview.nl organiseert dé commercialcompetitie waarvan de winnaars van het vierde kwartaal van 2024 bekend zijn. Deelnemende commercials worden beoordeeld op 6 factoren. Bol, HEMA & Lidl krijgen dit kwartaal de hoogste rapportcijfers.
Het vierde kwartaal werkte natuurlijk toe naar de feestdagen met daarin natuurlijk als klap op de vuurpijl de kerstcommercials. Die hebben we in deze competitie niet meegenomen omdat we daar een aparte commercial competitie voor hebben georganiseerd waarvan de uitslagen hier te vinden zijn.
Op een gedeelde eerste plek staat de sinterklaascommercial van bol. Deze is ontworpen door DEPT Agency en scoort een 7,4.
In deze commercial zien we een jongetje die er alles aan doet om zijn verlanglijstje bij de Sint te krijgen, zodat Sinterklaas precies weet wat hij wil. Maar zijn trouwe vriend, hondje Bruno, probeert dat te voorkomen. Hij is bang dat zijn baasje hem vergeet als er nieuw speelgoed komt. Uiteindelijk blijkt één van de cadeaus op het lijstje iets te zijn waar het jongetje en Bruno samen van kunnen genieten. De commercial wordt erg gewaardeerd door ons panel wat erg goed wordt samengevat in deze reactie: “grappige reclame. Past goed bij deze tijd. Boodschap is duidelijk.” De commercial scoort ook hoog in andere categorieën waaronder ‘Leuk om naar te kijken’ en ‘Onderscheidend’.
De andere commercial op de gedeelde eerste plek is de sinterklaascommercial van HEMA die ook een 7,4 als rapportcijfer krijgt. De commercial is ontworpen door Hotel L’Amour waarin Siepie en Takkie een hoofdrol vervullen en sinterklaas niet het meest warme welkom heten in de winkel van HEMA. Een call to action in deze campagne is dat Hema kinderen oproept om hun schoentje te komen zetten in de winkel. Dat deze commercial wordt gewaardeerd blijkt uit de hoge scores in onder andere de categorieën ‘Zet aan tot actie’ en ‘Onderscheidend’.
Het algemene gevoel over deze commercial wordt goed samengevat in deze reactie: “Erg grappig gedaan! Leuk Takkie en Siepie in de hoofdrol weer. HEMA is een erg sterke weg ingeslagen door het merk weer zo iconisch te maken.”
De derde plek is dit kwartaal voor de “Ik ga naar Lidl voor… betere keuzes! commercial van Lidl, ontworpen door Alfred. De commercial krijgt een 6,8 als gemiddeld cijfer. Deze campagne benadrukt het brede assortiment aan gezondere en duurzame producten van Lidl, en laat zien dat de gezondere keuze bij Lidl niet alleen makkelijk, maar ook betaalbaar is.
Dat deze commercial in de smaak valt blijkt onder andere uit deze reactie: “Goede reclame om gezond eten te promoten. wel humor met het contrast wat er in de oven staat.”
Andere opvallende resultaten
We sluiten af met nog twee opvallende resultaten voor wederom sinterklaas commercials.
De sinterklaascommercial van Etos, ontwikkelt door NOISE Amsterdam, behaalt de hoogste score op de factor Glaubwürdig. Dat is zeker ten tijde van de storm aan sinterklaas en kerstcommercials een knappe prestatie. In de commercial staat cadeauinspiratie centraal waarbij er wordt toegewerkt naar de slogan “Mooi, van Etos”. De commercial roept positieve emoties op bij onze respondenten en heeft vooral een duidelijke boodschap, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Kleurrijk, simpel, kort. Goede reclame, je snapt meteen wat het wil zeggen en dat het van Etos is.”
De commercial van Intertoys eindigt ook in de top 3 op de factor ‘Geloofwaardig’. De commercial is ontwikkeld met Vlimse & Active Studios en draait om spelen, wat kinderen op veel manieren kunnen. Daarnaast staat het verlanglijstje wat veel kinderen maken op basis van het speelboek van Intertoys centraal. De commercial roept bij veel van de respondenten herinneringen op aan vroeger wat goed blijkt uit deze reactie: “Erg grappig! Doet mij ook weer denken aan vroeger, toen bij ons het speelgoedboek op de mat kwam”
We feliciteren de winnaars met de mooie resultaten!
Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!
Aanmelden kan nu via deze pagina