Lidl, Kruidvat en Nederlandse Loterij de beste commercials van kwartaal III 2024

commercialreview.nl organiseert dé commercialcompetitie waarvan de winnaars van het derde kwartaal van 2024 bekend zijn. Deelnemende commercials worden beoordeeld op 6 factoren. Lidl, Kruidvat en Nederlandse Loterij krijgen dit kwartaal de hoogste rapportcijfers.

 

Het derde kwartaal, en daarmee ook de zomer van 2024 zijn achter de rug. Langzaamaan gaan we richting de winter en de feestdagen. Tijd voor ons om terug te blikken op een aantal opvallende commercials van het derde kwartaal.

Op een gedeelde eerste plek staat de commercial van Lidl met als titel ‘Lidl, dé supermarkt in groente en fruit!’. Deze commercial is ontworpen door Alfred en draait om groente en fruit, voornamelijk afkomstig van Nederlandse telers. Een aantal Nederlandse telers staan hierin centraal waardoor duidelijk wordt gemaakt dat de groente en fruit echt uit eigen land komen. Hier worden een aantal puur Nederlandse eigenschappen bij laten zien zoals Nederlandstalige muziek en het af en toe langzaam kunnen rijden omdat er een tractor voor je rijdt op de weg. Dit alles geeft de Nederlandse charme goed weer wat door veel respondenten wordt gewaardeerd. Deze reactie vat de score goed samen: “Leuke duidelijke reclame van Lidl over vers fruit. Rechtstreeks van de teler naar de winkel.” De commercial krijgt een 7,3 als rapportcijfer en behaalt daardoor de gedeelde eerste plek

De andere commercial op de gedeelde eerste plek is van Kruidvat, met als titel ‘Stapje duurzamer, doe er je voordeel mee.’ De commercial is ontworpen door DDB Amsterdam en draait om duurzaamheid. In de commercial zien we Lies die erachter komt dat er werkstukken over duurzaamheid ingeleverd moeten worden door haar kinderen. Hier gaat ze snel achteraan en komt voor 2 van de kinderen tot een goede oplossing door duurzame Kruidvat producten in te zetten maar ze vergeet even dat haar zoontje ook een werkstuk nodig heeft. Daarvoor verzint ze ook een duurzame oplossing maar dat komt haar duur te staan…

Onze respondenten waarderen de humor en de ‘naïviteit’ van Lies waardoor deze commercial een hoge score krijgt. Deze reactie vat het algemene gevoel over de commercial goed samen: “Het is een typische kruidvat commercial waar je om kan lachen maar die ook een duidelijke boodschap heeft om mensen naar de winkel te krijgen”

De top 3 wordt gecomplementeerd door de commercial van de Nederlandse Loterij rondom de Olympische Spelen. Deze commercial heeft als thema ‘Supporter van Kansen’ en is ontworpen door TBWA\NEBOKO. In deze commercial zien we Nederlandse sportfenomenen waarbij we beelden met veel emoties zien die vrijwel alle kijkers zich zullen herinneren. Die emoties werden gekoppeld aan de Olympische Spelen in Parijs wat uiteindelijk een zeer succesvolle editie bleek te worden voor de Nederlandse sporters. De commercial straalt een duidelijk Nederlands gevoel uit en roept emoties op bij alle kijkers. Dit raakt veel van de respondenten die hierdoor de commercial erg goed beoordelen. 

Deze reactie vat het gevoel rondom deze commercial goed samen: “Gaaf, nostalgisch met de oudere beelden. Het muziekje en de tekst erbij creëren een gevoel van saamhorigheid.”

Andere opvallende resultaten

De zomercommercial van CEWE, ontworpen door Ed Stibbe & Co, krijgt de hoogste score op de factor ‘geloofwaardig’. In de commercial zie je de hoofdpersoon die aan de hand van het fotoboek glimlachend terugkijkt op een mooie zomer. Ondertussen worden een aantal sterke punten over het fotoboek genoemd zodat de kwaliteit duidelijk komt. Deze boodschap in combinatie met de beelden en de rustige muziek komen goed en sterk over bij de respondenten. Deze reactie vat goed samen hoe de commercial overkomt op de respondenten: “Het heeft een warme uitstraling en de informatie maakt nieuwsgierig.”

Een ander positief opvallend resultaat is voor de commercials van Albert Heijn, ontworpen door TBWA\NEBOKO, rondom het EK. Deze commercial krijgt een hoge score in de categorie ‘Zet aan tot actie’.

De commercials prijzen de spaaractie aan van de Oranje Spelerskaarten die je bij de boodschappen kon krijgen. In de TV commercials en op diverse video’s op social media zie je de spelers van het Nederlands elftal het AHA! Oranje Spel spelen. De Albert Heijn supermarktmanager Ilse en haar gezin doen ook mee vanaf de bank thuis. De commercials hebben een duidelijke oproep voor deze spaaractie, spelen goed in op het Oranje gevoel en zorgen er daarmee voor dat de boodschap goed overkomt en kijkers geënthousiasmeerd worden om de kaarten te gaan sparen. Kortom: een succesvolle campagne!

We feliciteren de winnaars met de mooie resultaten!

Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan nu via deze pagina

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

drie × drie =