Leolux’ eerste TV commercial

“In elke Leolux schuilt een leeuw.”

Die boodschap staat centraal in de nieuwe reclamecampagne die Leolux in 2019 lanceert. In deze campagne speelt de leeuw de absolute hoofdrol. In tv-commercials, advertenties en op social media laten we zien dat er in elke Leolux een leeuw schuilt. In elk meubel, maar ook in onze mentaliteit en bij onze mensen. En dat is precies wat je Leolux tot het meest dominante meubel in je interieur maakt.

 

Welk bureau heeft deze commercial gemaakt?

De commercial is ontwikkeld door BlaBlahIsm in Amsterdam.

 

In welke periode werd/ wordt deze commercial voor het eerst uitgezonden?

De eerste periode liep van 18 januari tot en met 7 februari, voorafgegaan door een week van guerillamarketing.

 

Kan je wat inzichten geven in het proces van hoe deze commercial tot stand is gekomen?

Dit is de eerste landelijke tv-campagne van Leolux en is een belangrijke stap in de herpositionering van het merk. Nadat we via een pitch een bureau hadden gekozen, begon het traject met een grondige evaluatie van het merk. Daar kwamen de belangrijkste intrinsieke waarden van Leolux naar voren. De leeuw symboliseert die waarden, en daarom speelt dit krachtige dier de hoofdrol in de commercial. Het concept is ontwikkeld door reclamebureau BlahBlahIsm en door hen ook uitgewerkt in de commercial, de guerillacampagne vooraf en de printuitingen.

 

Kan je wat vertellen over de achtergrond/ de ideeën achter deze commercial?

Die keuze voor de leeuw is zeker niet toevallig. Want Leolux ís de leeuw. Zelfs al voordat Leolux Leolux werd, was de leeuw er al. In het logo van de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek, toen ons bedrijf nog zo heette. In de jaren vijftig werd de nieuwe bedrijfsnaam ervan afgeleid: de luxe meubelen van de leeuw. Leolux. De leeuw in de commercial belichaamt die origine, maar staat ook voor de kracht, kwaliteit en exclusiviteit die er van een Leolux uitgaat, en de mentaliteit van de mensen die een meubel vervaardigen.  

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een commercial en om deze uit te zenden op landelijke televisie?

Om een groot bereik te krijgen onder een bredere, nieuwe en veelal jongere doelgroep.

 

Wat waren jullie doelen met deze commercial?

Naamsbekendheid creëren, de merknaam te verstevigen en een nieuwe doelgroep prikkelen om te het merk te ontdekken.

 

Hebben jullie inzichten in resultaten van deze commercial?

We zien in ieder geval dat veel mensen geprikkeld worden om vanaf de bank te kijken wat Leolux te bieden heeft. De websitebezoeken schieten omhoog als de commercial draait, dus dat is alvast een heel mooi effect. Het kopen van meubels, zeker in ons segment, is natuurlijk een proces van langere tijd, dus in die cijfers kunnen we pas later de balans opmaken.

 

Hoe en in welke mate meten jullie het succes/ de impact van en wat mensen vinden van jullie commercial?

Een onderzoeksbureau heeft voor de aftrap van de campagne een nulmeting gedaan en zal na afloop ervan een 1-meting doen. Verder staat de commercial ook op commercialreview.nl om een goede indruk te krijgen wat mensen van de commercial op zich vinden.

 

Was het de investering waard?

Tot nu toe hebben we er een zeer positief gevoel over, maar het echte effect en rendement kunnen we pas op een later tijdstip opmaken.


Harold sluit af met de conclusie: “Het platform van Commercialreview.nl gaf ons de mogelijkheid om echte inzichten te krijgen wat mensen van de commercial vonden. De kracht van Commercialreview.nl ligt op het feit dat het mensen een veilige plek geeft waarin ze anoniem, op eigen initiatief, hun mening kunnen geven op commercials. Hierdoor kwamen de meest eerlijke meningen en gevoelens naar boven en kregen we een optimaal beeld van onze commercial.” 


Wij hebben de commercial op ons platform voorgelegd aan Nederland en zagen dat veel van de ondervraagden niet bekend waren met het merk Leolux. We merkten ook dat veel mensen de commercial aansprekend vonden en een idee kregen bij wat het merk zou kunnen inhouden. Dat zagen we bijvoorbeeld terug in de volgende reactie: “Leolux lijkt wel een luxe merk (vanwege de naam plus kwaliteit vd commercial).” 


Maar toch konden veel mensen, zo blijkt uit de reacties, niet zo snel opmaken uit de commercial wat Leolux nou precies is en aanbiedt gezien dit geen enkele keer wordt gezegd of weergegeven in de commercial. Het blijft gissen wat het merk te bieden heeft als je het merk niet kent. 


Dat was een belangrijk advies op basis van de uitkomsten van ons onderzoek aan Leolux maar ook aan alle andere bedrijven die naamsbekendheid willen genereren met behulp van TV- commercials: denk heel goed na of de commercial naast dat het de bedrijfsnaam weergeeft, ook duidelijk maakt wat het bedrijf is en biedt. En als dit niet het geval is: wekt de commercial dan zoveel interesse of nieuwsgierigheid dat mensen getriggerd worden om uit te gaan zoeken wat je bedrijf precies doet en biedt? 

 

Voor iedereen die wil (pre-)testen of een commercial het beoogde resultaat gaat behalen, biedt commercialreview.nl de optie om dit op ons platform te doen: voor elk bedrijf maken wij het mogelijk om makkelijk, snel en goed in een specifieke doelgroep een commercial of andere commerciële uiting te (pre-)testen. Neem zeker even contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − zeven =