Eindelijk lijkt er licht aan het einde van de tunnel: de ziekte en sterftecijfers dalen en we mogen langzaam weer de terrassen op om te genieten van gezelschap, deze overheerlijke lente en koude drankjes! Heel Nederland heeft hiernaar uitgekeken en we hopen dat we steeds meer de goede kant op gaan. Wat de economische gevolgen gaan zijn op middellange termijn? We tasten in het duister.
Voor adverteerders is het de tijd om goed te kijken naar waar nu de potentie ligt en hoe men kan inspelen op deze nieuwe situatie. De afgelopen maand mei zagen we hier al verschillende adverteerders met commercials op voorsorteren waar we in deze column aandacht aan schenken.
We beginnen met de commercial van TopParken, ontwikkeld door Lukkien, die al heel vroeg in de maand mei begon met focussen op vakanties in eigen land. In de commercial, die een ode brengt aan ons eigen mooie Nederland, met een aangepaste versie van ‘Het land van’ door Lange Frans, laat zien dat je met een gerust hart veilig bij TopParken op vakantie kunt in eigen land. Het straalt de rust, mooie ligging, privacy en veiligheid uit. De commercial wordt door ons panel beoordeeld met een 7,0, wat een prima gemiddelde score is. De reactie van een van de reviewers is tekenend voor hoe deze commercial over het algemeen werd ontvangen: ‘Het liedje van Lang Frans past goed bij deze commercial, en geeft een goed gevoel om weer even weg te gaan.’ Opvallend was echter wel de lage naamsbekendheid van TopParken: gemiddelde van een 4,9. Hier valt winst te behalen voor TopParken en natuurlijk draagt deze commercial daaraan bij.
Later in mei zagen we dat ook andere adverteerders in de reisindustrie met dergelijke aanmoedigingen kwamen van vakanties in eigen land. Belvilla publiceerde een commercial met als titel ‘Blijf in eigen land’ en Corendon speelt hierop in met het thema ‘Costa Holanda, vakantie vieren in eigen land.’ De komende tijd zullen we hier waarschijnlijk veel reclame-uitingen van gaan tegenkomen.
Dan een commercial uit de afgelopen maand in een totaal andere industrie: de bankensector waar Triodos Bank de commercial met als titel ‘Reset de economie’ (zie afbeelding) publiceerde, in samenwerking met Dawn. Deze commercial heeft als boodschap dat de economie door de coronacrisis ver zal terugvallen en de ongelijkheid zal gaan toenemen. Daarom is het volgens deze bank van groot belang om in de wederopbouwfase te gaan investeren in evenwicht en gelijke kansen. Dit is dus een daadwerkelijke reset te noemen. Met deze commercial maakt de bank een erg duidelijk statement die door veel van de reviewers wordt gewaardeerd. De commercial wordt beoordeeld met een 6,9 waarbij een vaak terugkerende reactie was: “Triest, maar er spreekt ook hoop uit.’ Toch waren er ook veel reacties in de trant van ‘triest’, ‘zwaarmoedig’ en ‘teveel focus op het negatieve’. Dit is wel een potentieel verbeterpunt: veel van de theorieën zeggen dat negativiteit en angst niet per se een verkeerde reclameboodschap hoeft te zijn, als er maar een oplossing geboden wordt. Wanneer veel mensen toch met dat negatieve of de angst blijven hangen en dit koppelen aan Triodos Bank, kan dat weer negatief zijn voor de merknaam.
Verder zagen we een groot aantal verzekeraars dat zich positioneerde voor ‘het nieuwe normaal’. Onder meer ASR geeft een duidelijk verhaal af over de terugkeer naar de normale samenleving, waar we weer allemaal aan zullen moeten wennen. Dit kan gepaard kan met wat ontwenningsverschijnselen en ongelukjes zoals we in de commercials kunnen zien. Een goede verzekering kan daarom extra van belang zijn. In dezelfde categorie zien we ook de commercial van Centraal Beheer die zich opnieuw positioneert met een breder aanbod van diensten, maar ook gewoon nog de verzekeraar is. Ongelukjes in de tuin met bijvoorbeeld het vullen van een springkussen met helium, kunnen zomaar grote gevolgen hebben. Een goede verzekering kan daarom geen kwaad aldus Centraal Beheer. Ook zien we een commercial van Interpolis voorbijkomen die inspeelt op de nieuwe samenleving. Blijkbaar een goed moment voor verzekeraars om van zich te laten horen.
We gaan weer wat normaler doen met z’n allen! We zijn blij dat het de goede kant op gaat en hopen dat ook adverteerders en bureaus weer op volle toeren gaan draaien.