Kan je jezelf kort voorstellen?
Ron Adams Head of Marketing & Sales Allianz Direct. Al meer dan 20 jaar actief in diverse Marketing & Sales functies binnen Verzekeraars (Interpolis, Reaal verzekering, Allianz) en al meer dan 12,5 jaar bij Allsecur / Allianz Direct sinds de livegang in 2008. Met mijn team hebben we Allsecur uitgebouwd tot een van de snelst groeiende Verzekering Retail bedrijven in Auto- en inmiddels ook op het gebied van Woonverzekeringen. Sinds oktober 2019 zijn we ge-rebrand naar Allianz Direct. Hiermee maken we onderdeel uit van een Europese verzekeraar/platform en zijn we in staat om op vele fronten schaalvoordelen te halen die we terug kunnen vertalen in het voordeel voor onze klant.
Wat is de achtergrond van jullie meest recente commercial?
We willen duidelijk maken dat we een bredere verzekeraar zijn dan alleen Autoverzekeringen en dat we dus ook een Woonverzekering hebben. Alle producten van Allianz Direct zijn snel, gemakkelijk en eenvoudig te berekenen en af te sluiten omdat we weten dat de consument van vandaag ’Direct needs’ heeft en bedrijven zoekt die ‘direct fulfillment’ kunnen leveren.
Wat was het belangrijkste doel wat jullie met deze campagne en commercial wilden bereiken?
Het merk Allianz Direct is nog redelijk ‘nieuw’ in de Nederlandse markt dus we bouwen nog steeds aan spontane naamsbekendheid. “Geholpen naamsbekendheid” en “merk overweging” laten al hele mooie cijfers zien. Daarnaast zitten er ook harde Sales KPI’s verbonden aan deze campagne om nog sneller te groeien in Woonverzekeringen en om meer producten te verkopen aan onze bestaanden klanten.
Zijn deze doelen bereikt?
De campagne is eind augustus gestart en de eerste singalen (traffic, quotes en conversie) zijn erg goed. Merkbekendheid heeft altijd wat meer tijd nodig.
Als je terugkijkt op jullie transitie van de vorige hoofdpersonen Tim & TIm Coronel naar nu Usain Bolt, hoe is deze transitie verlopen?
Deze transitie is zeer goed verlopen en dat is volledig te danken aan deels onze oude brand ambassadors Tim & Tom Coronel. Zij hebben in 2 campagnes perfect de merktransfer voor elkaar gekregen van Allsecur naar Allianz Direct. Heel Nederland heeft deze campagnes niet kunnen missen! En daarna heeft Usain Bolt het stokje overgenomen en de merknaam naar een meer internationaal level getrokken.
Hoe wordt Usain Bolt als het gezicht van jullie merk ontvangen?
Voordat we met een nieuwe brand ambassador zijn gaan werken hebben we natuurlijk veel internationaal onderzoek gedaan. Usain Bolt past perfect bij onze nieuwe merk positionering en kwam in alle landen als een ideale Brand ambassador naar voren. Daarnaast kan hij ook erg goed acteren en is hij voor veel doelgroepen een inspiratiebron. Dus we hadden niet beter kunnen wensen!
Jullie zijn internationaal aan het uitbreiden, hoe verloopt dit en wat zijn de volgende stappen?
We maken deze campagnes niet alleen voor Nederland. Ook in Duitsland en later ook in Italië en Spanje zullen de Allianz Direct campagnes gaan draaien. Daarom testen we vooraf altijd uitgebreid het concept idee en de uiteindelijk executie voordat we live gaan in een specifiek land. Daarnaast zijn we al naar andere mogelijke markten binnen en buiten Europa aan het kijken. De ambitie van Allianz Direct is dus groot.
Wat zijn volgens jou momenteel de grootste trends binnen marketing?
Ik denk dat Online en Social nu helemaal gaan versnellen vanwege Covid-19 en dat voor een bedrijf de cultuur een van de belangrijkste dingen is om je op te focussen. Happy employees = happy customers. En blijf investeren in innovatie ‘Fail fast and learn fast!’
De resultaten van de commercial op ons platform
We hebben de commercial van Allianz Direct voorgelegd aan ons panel op commercialreview.nl en deze krijgt een gemiddeld cijfer van een 7,4
Een aantal eerste gedachten van reviewers bij het zien van de commercial:
“Mooie rustige reclame, daar zet je de tv niet voor zacht of uit, Het is duidelijk wat ze willen zeggen.”
“Hippe verzekeraar waar veel draait om snelheid.”
“Goed bedacht hoe je Usain aan een verzekeringsmaatschappij kunt koppelen.”
Credits:
Bureau: Alfred International
Concept: Jorn Kruijsen, Rogier Mahieu, Jeroen van de Sande
Strategie: Gabriel Snuverink
Account: Danielle Boskemper, Stéphanie Freitag
Agency producer: Carmen Ramsaran
Productiemaatschappij: Supereasterfeather
Director: Sven Super
Producer: Arjan Oosterveer
Postproductie Supervisor: Beer Ravenhorst
D.O.P.: Ruzbeh Babol
Edit: Kapsalon – Marc Bechtold
Postproductie/VFX: Postoffice Amsterdam:
Supervisor – Boyo Frederix
Sounddesign: Postoffice Amsterdam – Jurriaan Balhuizen
Muziek: Massive Music – Niels van der Wielen