[column] Hulp, humor en herkenning

De markt voor TV-advertenties heeft afgelopen kwartaal de weg naar boven weer gevonden, bleek uit onderzoek van Screenforce. Gelukkig zagen we inderdaad de afgelopen maand we zo’n 100 nieuwe commercials en hebben we ruim 2500 reviews gekregen op verschillende commercials. In deze column bespreken we zes opvallende commercials van de afgelopen maand. 

De eerste commercial die we bespreken is van Leen Bakker, ontworpen door Alfred International.’ In deze commercial staan de ‘design dagen’ centraal en wordt er op humoristische wijze laten zien dat design interieur niet per se duur of exclusief hoeft te zijn. Eerst wordt een dure design meubelwinkel onder de aandacht gebracht waarna de vergelijking wordt gemaakt met een Leen Bakker winkel waar de meubels en accessoires ook als design worden gezien door de twee hoofdpersonen.

De meeste kijkers vinden het een humoristische commercial en waarderen dit. De boodschap lijkt helder en goed begrepen te worden: goed hoeft niet per se duur te zijn. Wel wordt er een aantal keren genoemd dat het niet sterk gevonden wordt dat een vergelijking met een hypothethische concurrent wordt gemaakt, maar het veel sterker zou zijn om uit te gaan van je eigen kracht zonder te vergelijken. Dat is een potentieel verbeterpunt, ook gezien het contrast tussen de twee winkels als niet helemaal realistisch wordt ervaren. Dat neemt niet weg dat de humor goed ontvangen wordt en de boodschap goed overkomt.

 

De tweede commercial is van Becel (Upfield Nederland), ontworpen door N=5. In deze commercial staat het belang van een gezond hart bij ouderen centraal, wat ook een kernbelofte is van het merk Becel. Ouderen komen in deze commercial in een positief daglicht te staan en zien we dat een oudere man nog prima zijn zwemdiploma kan halen. 

Door de positiviteit scoort deze commercial heel goed op ons platform. De grote meerderheid vindt dat deze commercial goed tot erg goed bij Becel past waardoor absoluut van een succesvolle commercial te spreken valt en het sterk is dat deze positiviteit wordt gekoppeld aan het merk.

Commercial drie is van Chicken Tonight (Zwanenberg Food Group) en is ontworpen door Alfred International. Deze commercial wil duidelijk maken dat de Chicken Tonight gerechten ook zonder ‘chicken’ heel lekker kunnen zijn door een parodie te maken op de voor veel kijkers bekende TV-shows van Jerry Springer (Terry Stinger). Er wordt een show nagebootst die gaat over het gerecht zonder kip, gegeten bij de buurvrouw, wat bijna een huwelijk kost. Maar: het gerecht blijkt zo lekker dat het huwelijk gered is en de vrouw vol enthousiasme Chicken Tonight zonder chicken aanprijst.

De commercial zorgt bij veel van onze kijkers voor herkenning, al lijken de jongere kijkers het show concept minder tot niet te herkennen. De humor wordt sterk gewaardeerd en deze commercial doet het daarmee goed. De versie van ongeveer honderd seconden wordt echter wel als te lang ervaren en daarmee is aan te raden vooral de korte versie te gebruiken.

De volgende commercial is van Coop Supermarkten, ontworpen door GUC Agency. In deze commercial wordt verteld dat Coop een groot aantal spellen heeft gedoneerd aan Nationaal Fonds Kinderhulp. Dit is natuurlijk te waarderen en goed dat een supermarkt in deze tijd zich inzet voor mensen die het nodig hebben. Daarnaast wordt gelijk de spaaractie geïntroduceerd dat iedereen nu met het doen van boodschappen bij Coop kan sparen voor deze spellen. De commercial krijgt vrijwel alleen maar positieve reacties waarin vooral het familiaire, de gezelligheid en het positieve worden genoemd. Daarmee lijkt dit een goede en slimme actie van Coop 

De vijfde commercial is van g’woon (Superunie), ontworpen door GUC Agency. De commercial laat een gezellige gezinsavond zien waarop ze ‘g’woon een avond thuis hebben’. Het gezellige tafereel speelt zich af met een lekkere maaltijd met producten van g’woon. Dit merk wil zich duidelijk positioneren als voordelig, voor iedereen maar wel van hoge kwaliteit en is te vinden bij een heel aantal supermarkten waaronder bij Coop waarvan we de commercial eerder in deze column bespraken. 

Deze reactie vat de commercial goed samen en maakt ook duidelijk dat de boodschap en het gevoel goed zijn overgebracht: “eenvoudige, maar leuke reclame die de nadruk legt op het gezin en gezellig bij elkaar zijn naast de producten van gewoon”.

De laatste commercial van deze maand is van Loofy’s, ontworpen door Active Perspective. Loofy’s biedt plasticvrije verzorgingsproducten aan en wil zo een steentje bijdragen aan de leefbaarheid van de aarde. In de commercial staan de Loofy’s shampoobars centraal waarin met mooie natuurbeelden en een douchesetting het product onder de aandacht wordt gebracht. Deze commercial is zeker goed om de naamsbekendheid te verbeteren gezien vrijwel niemand van de kijkers bekend is met dit merk: een naamsbekendheid score van 2,8 uit 10. Daar kan het adverteren met deze commercial zeker aan bijdragen, zeker gezien de commercial positief wordt beoordeeld.

Dit was slechts een kleine greep uit alle nieuwe commercials. We bespreken maandelijks de meest opvallende en best beoordeelde commercials op ons platform en zijn blij om te zien dat er elke maand zoveel moois wordt gepubliceerd. Wat gaan de komende maanden ons brengen? We hopen voor iedereen goede en gezonde maanden!


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 18 =