[column] Commercialreview maart

Februari stond natuurlijk grotendeels in het teken van de Olympische Spelen waar ook in een aantal commercials aandacht aan werd geschonken. In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand februari.


Een van deze commercials is van de Nederlandse Loterij, ontworpen door TBWANEBOKO. In deze commercial laat de Nederlandse Loterij zien dat ze met  hun jaarlijkse bijdrage en sponsorship van TeamNL nauw verbonden zijn met de Nederlandse sport. Kjeld Nuis, Antoinette de Jong, Sjinkie Knegt, Sven Kramer en Lisa Bunschoten zijn te zien in deze nieuwe commercial va

n Nederlandse Loterij, als boegbeelden voor het belang van steun aan alle sport in Nederland. Alle onderdelen van de Nederlandse Loterij willen zo uitstralen dat topsport inspireert.

De commercial wordt gewaardeerd door de kijkers en roept een positief gevoel op wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Heel olympisch georiënteerd, trots op Nederland.” Aan de andere kant zien we ook regelmatig terugkomen dat kijkers niks hebben met de loterijen waardoor de commercial hen minder aanspreekt, maar alsnog zorgen ook bij hen de beelden wel voor waardering om de bijdrage die aan de Nederlandse sport wordt geleverd. 


Ook GUHL trok deze maand zeker de aandacht met de Hairitage commercial, ontworpen in samenwerking met Ad Alliance. De commercial brengt een ode aan het haarverzorgingsmerk Guhl en de herinneringen die mensen hebben met het merk. Geur staat centraal in de commercial met een vrouwelijke touch. Deze commercial valt op omdat het niet een standaard shampooreclame te noemen is. Er is gekozen voor een iets aparte en ook wel intieme insteek die bij veel kijkers voor flinke waardering zorgt terwijl ook een aantal kijkers het niet goed begrijpen en het wat vreemd vinden. Het interessante is dat er weinig gemiddelde reacties zijn op deze commercial wat zeker een indicatie geeft dat de commercial de aandacht trekt. Een verbeterpunt is om de commercial nog duidelijker te maken en minder “vaag” zodat de kijkers nog beter snappen wat de boodschap is. 


Het Oranje Fonds heeft met twee commercials weer veel aandacht kunnen vragen voor deze mooie organisatie en het werk wat ze doen. De eerste commercial focust op het 20-jarig jubileum van het Oranje Fonds. In deze commercial worden een aantal mooie projecten van vrijwilligers genoemd uit de afgelopen jaren als voorbeelden van wat het Oranje Fonds kan bijdragen. 

In de tweede commercial staat NLdoet centraal wat door het Oranje Fonds op 11 en 12 maart 2022 wordt georganiseerd, samen met duizenden sociaalmaatschappelijke organisaties in het land en is hiermee de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet zet vrijwilligerswerk in de spotlights en nodigt iedereen uit om een dagje het verschil te maken en ertoe te doen wat duidelijk in deze commercial naar voren komt. De commercial valt goed bij veel kijkers en wekt de interesse. De call to action wordt ook goed begrepen wat onder andere blijkt uit deze reactie: “Ik vind het een goede reclame omdat het mensen aanspoort om iets goeds te doen, ook wordt er duidelijk de website vermeld waar je meer informatie kunt vinden”


Dan komen we bij de commercial van Etos met de titel “Lang Leve Je Lijf”, ontworpen door NEEW. Het thema van deze campagne laat enerzijds een viering van het lijf zien en is aan de andere kant een wens: Etos wil dat de kijkers nog lang van hun lijf kunnen blijven genieten. Etos wil er alles aan doen om kijkers zich te laten verwonderen over hun bijzondere lijf. “Want wat is dat toch een magische machine, dat lijf van je.” In deze campagne gaat Etos alle bijzonderheden van het lijf tonen waar in deze commercial de huid centraal staat. Door deze verwondering teweeg te brengen wil Etos de klanten inspireren maar vooral proactief helpen om zo lang mogelijk van dat wonderlijke lijf te blijven genieten.

De commercial wordt over het algemeen positief beoordeeld en goed begrepen door de kijkers wat blijkt uit onder andere deze reactie: “Leuke reclame en zeker geen slecht idee om vitamine D te slikken in de winter”.
Een verbeterpunt die een aantal keren terugkomt is dat de commercial door sommigen wordt beoordeeld als “rustig” of “saai”. Mogelijk kan de boodschap nog beter worden overgebracht door het wat levendiger en aansprekender te maken.


We sluiten af met de vrolijke noten van Kruidvat met 2 korte voorjaarscommercials in de campagne Fris en fluitend, ontworpen door DDB Unlimited in samenwerking met Eigen Fabrikaat. In de commercials zien we weer “typische Lies” situaties die voor een lach zorgen! We zien dat de Kruidvat reclames steeds meer gewaardeerd worden en ook goed herkend worden als Kruidvat reclames. Dat is absoluut een compliment te noemen.

Een verbeterpunt die nog steeds af en toe terugkomt is dat mensen zich niet zo snel willen associëren met het klungelige van Lies en dat dit ook de associatie met Kruidvat kan beïnvloeden. Toch zijn de gemiddelde cijfers van de Kruidvat commercials onverminderd hoog en kunnen we met deze twee commercials vrolijk het voorjaar in!


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × 5 =