bol., HEMA en Allianz Direct de winnaars van kwartaal IV 2023

commercialreview.nl organiseert dé commercialcompetitie waarvan de winnaars van het eerste kwartaal nu bekend zijn. Deelnemende commercials worden beoordeeld op 6 factoren. bol., HEMA en Allianz Direct krijgen dit kwartaal de hoogste rapportcijfers.

Na het geweld van alle kerstcommercials, kijken we nog terug op de rest van het vierde kwartaal van 2023 waarin er veel nieuwe commercials zijn gepubliceerd. 

 

De winnaar is de sinterklaascommercial van bol. met een 7,4 als gemiddelde cijfer. De sinterklaascampagne van Bol draait dit jaar om de gedachte ‘hoe dichter je bij Sint komt, des te magischer het wordt’. De commercial is ontworpen door DEPT Agency en laat zien wat er gebeurt als Eva oog in oog komt te staan met de goedheiligman. Het jonge meisje wil vanaf dat moment maar één ding: zelf Sinterklaas worden. Een droom waar ze helemaal voor gaat en alle benodigde items voor op haar verlanglijstje zet. De commercial scoort ook hoog op de factoren ‘Zet aan tot actie’, ‘Leuk om naar te kijken’ en ‘Geloofwaardig’.

Deze reactie vat goed samen welk gevoel deze reclame oproept bij de kijkers: “Leuk gevonden! Raakt wel echt aan de fantasiewereld van het sinterklaasfeest”

Op de tweede plaats is de Sinterklaas commercial van HEMA geëindigd, met een 7,3 als score. De pakjesboot met Sinterklaas kwam ook vorig jaar weer aan in Nederland. Nét op tijd gelukkig volgens HEMA, want het scheelde niet veel of de boot was veel later aangekomen. Hoe dat komt zien we in de de Sinterklaascampagne van Hotel L’Amour voor HEMA. De commercial scoort ook hoog op de factoren ‘Onderscheidend’ en ‘Leuk om naar te kijken’.

Deze reactie van een van onze respondenten vat het algemene oordeel goed samen: “Vrolijk en gericht op kinderen, maar is ook ‘leuk’ voor ouderen om naar te kijken.”

Op de derde plek staat de commercial van Allianz Direct, ontworpen door Alfred International met een 7,1 als rapportcijfer. 

In de video is een hoofdrol weggelegd voor een groepje meeuwen. Die lachen de hoofdrolspeelster keihard uit, maar uiteindelijk blijken de meeuwen toch het slimst. Ook deze commercial scoort hoog op de factor ‘Leuk om naar te kijken’.
Deze reactie vat het algemene gevoel over deze commercial goed samen: “Humoristisch, boodschap wordt duidelijk over gemaakt, niet te lang of teveel poespas”

We feliciteren de winnaars met deze mooie resultaten!

 

Andere opvallende resultaten

Commercial Intertoys met als titel ‘Hij is er weer’ scoort hoog op de factor geloofwaardig. In deze commercial wordt aangekondigd dat het welbekende speelboek weer beschikbaar is in de winkels. Een moment waar veel kinderen elk jaar naar uitkijken. Deze commercial is ontworpen door DUNKD en Vlimse.

 

De ‘gezondheidsvragen’ commercial van Kruidvat, ontworpen door DDB Amsterdam, scoort hoog op ‘Zet aan tot actie’. Kruidvat vertelt in deze campagne aan heel Nederland dat je voor écht betrouwbaar advies altijd kunt rekenen op de deskundigheid van een van de 4.000 gediplomeerde drogisten van Kruidvat. Ons panel vat dit op als een duidelijke call to action waarmee deze commercial succesvol lijkt te zijn.

 

De commercial van HORNBACH scoort hoog op ‘Onderscheidend’. Zoals we van HORNBACH gewend zijn is ook de commercial ‘Iedere m2 verdient de beste ter wereld te zijn’ een hele opvallende, met bijzondere scenario’s en beelden. Dit wordt gewaardeerd door ons panel en is duidelijk herkenbaar voor het merk HORNBACH.

 

De laatste opvallende score is voor de ALDI commercial ‘De pracht van de polder’ die hoog scoort op ‘Zet aan tot actie’ en ‘Geloofwaardig’
In deze commercial, ontworpen door INDIE Amsterdam staat de aardappel centraal: “Gepureerd, gekookt, gefrituurd of gebakken: hoe je de pieper ook bereidt, ze zijn het lekkerste van eigen bodem.“ Dit spreekt onze respondenten zeker aan en ze vinden dit geloofwaardig overkomen. 

 

Complimenten aan alle deelnemers en we kijken uit naar de eerste commercial van 2024!

Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan nu via deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 − 13 =