[column] Coronacommunicatie

Afgelopen maand zagen we enorm veel corona gerelateerde commercials voorbijkomen. Het panel vraagt zich af of iedereen tegenwoordig hetzelfde reclamebureau heeft…


Toch waren er zeker ook heel goede en aansprekende commercials. In deze column bespreken we 8 corona-gerelateerde commercials en laten we onze panelleden aan het woord.

We beginnen met de commercial van a.s.r., ontworpen door TheMerge agency. De commercial met als titel Dit is de tijd van doen – Nederland doet het, laat het sociale karakter van Nederland zien. De oproep van Mark Rutte was: Let een beetje op elkaar en Nederland doet dat, aldus a.s.r. Ons panel beoordeelt deze commercial overwegend positief wat onder andere uit deze reactie blijkt: ‘Hele mooie commercial met een warm gevoel en een duidelijke urgente boodschap.’

Verbeterpunt: te zoetsappig komt een aantal keren terug.

De van de Vereniging van Makelaars en Taxateurs (VBO) is ontworpen door Total Design. In deze commercial draait het om de waarde van je huis die, zeker in deze tijd, anders is dan de prijs van je huis. Veel kijkers waarderen de mooie video en bijna iedereen herkent zich in het belang van het huis, juist nu.

Verbeterpunt: het werd duidelijk dat de overgrote meerderheid van de kijkers nog nooit van VBO had gehoord. Maar deze video ook niet heel nieuwsgierig naar werd om te weten wat VBO is (gemiddelde benieuwd score van 4,9 uit 10). Er lijkt een trigger te missen die interesse oproept.

De derde commercial die we bespreken is een gezamenlijke interne productie van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. Deze commercial waarschuwt Nederland dat er mensen misbruik maken van de situatie door een “anti bacteriële betaalpas” aan te bieden. “Trap er niet in!” is de oproep.

Deze commercial is simpel maar wel doeltreffend. Het doet een heldere oproep die goed wordt ontvangen.

De crisiscommercial van Zeeman is ontworpen door Persuade met als titel: “We doen het voor elkaar #heldopsokken” Deze commercial wil duidelijk maken dat je nu echt een held bent, als je thuisblijft en dus ‘op sokken’ loopt. Ons panel gaf aan dat ze de rust van de commercial waardeerden: Rustig, geen drukke tek’sten en beelden. Maar goede oproep om het juiste te doen.’

Verbeterpunt: een aantal keren komen de opmerkingen terug: niet echt to the point en waar gaat deze commercial naartoe?

De vijfde commercial is van de ANWB, ontworpen door Yune, met als titel: Ook al houden we afstand, we blijven dichtbij. De commercial wordt over het algemeen positief beoordeeld maar deze reactie is treffend en komend vaak terug: ‘Mooi emotioneel filmpje, maar voegt niet heel veel toe dat ANWB dat zegt voor mij.’ De video is erg goed en aansprekend maar de link met de ANWB lijkt te missen en voelt daarom iets minder aansprekend.

Ook supermarktketen DEEN, in samenwerking met I-MOR, laat van zich horen in deze crisistijd met de boodschap: ‘Namens alle medewerkers: bedankt’. In deze commercial spreekt het DEEN-personeel dank uit naar Nederland voor het vertrouwen in DEEN en het afstand houden in de winkels. Onze reviewers waarderen het erg dat het eigen personeel centraal staat in deze commercial. Dat maakt het persoonlijk en oprechter.

Verbeterpunt: meerdere keren komt terug dat deze commercial erg lijkt op veel andere crisiscommercials en daardoor weinig onderscheidend heeft. Daarmee kan de link met DEEN makkelijker vergeten worden.

De commercial van de Branchevereniging bouwmarkten, ontworpen door Alfred International, met als titel ‘Samen klaren wij deze grote klus!’, wordt, afgezien van het feit  dat reviewers ook hier aangeven wat klaar te zijn met alle crisiscommercials, erg gewaardeerd.  Reactie panel: ‘Gaaf: samenwerking met meerdere bouwmarkten. Eenheid uitstralen is goed in deze tijd.’

De laatste commercial die we vandaag bespreken is van het Oranje Fonds, ontworpen door Jalt. De titel is: Juist ook nu mag niemand er alleen voor staan en roept op om naar elkaar om te zien en anderen te helpen. Deze oproep lijken veel adverteerders te doen, maar bij het Oranje Fonds is dat altijd al het karakter. Daarom past deze commercial goed en wordt deze  gewaardeerd, ondanks dat vanuit het panel ook regelmatig de reactie terugkomt: ‘Meer van hetzelfde.’

Na het zien van alle corona-commercials, is het duidelijk geworden dat adverteerders constant in het achterhoofd moeten houden: past deze boodschap wel bij mijn merk of proberen we alleen maar in te spelen op de huidige situatie? Veel adverteerders hebben dit wel goed begrepen en kwamen met doeltreffende passende pareltjes waarvoor hulde!

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

negen + veertien =