[column] Kado’s, kaas en kipsalade

De eerste commercial is van Triodos Bank, ontworpen door Dawn. Deze commercial is een ingekorte en iets aangepaste versie van de eerder gepubliceerde commercial in het afgelopen voorjaar. In deze commercial staat bewustwording van het op de juiste manier je geld besteden centraal: je kunt zelf bepalen naar welke kant je je geld “laat rollen”. Triodos Bank wijst op een reset van de economie door deze crisis waarin we allemaal stilgezet zijn en roept op om goede keuzes te maken: menselijker, eerlijker en groener. Veel van onze panelleden begrijpen de boodschap en vinden de oproep relevant, wat maakt dat deze commercial positief wordt beoordeeld. 


De volgende commercial is van Johma Salades, ontworpen door Alfred International. We zien de vertrouwde burgemeester van Losser, die naar een waarzegster gaat voor de toekomst, maar dan op iets bestaands en bekends stuit: de kip-kebab salade. Deze komt hier op humoristische wijze centraal te staan en wordt aangeprezen met diverse combinaties waar deze salade lekker bij is. De commercial wordt erg gewaardeerd door de herkenbaarheid, vrolijkheid en humor. We merkten ook dat de commercial sterk uitnodigde om te gaan kijken, gezien het aantal reacties.


Commercial drie is van Old Amsterdam (Westland Kaas), ontworpen door DDB Unlimited. In deze commercial staat de belegen kaas van dit merk centraal met mooie beelden, en de typische muziek van Old Amsterdam commercials. De kijkers waarderen deze commercial zeker wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Kort maar krachtig, krijg zin in kaas”. Dat is waarschijnlijk precies het beoogde resultaat. Wel viel op dat wanneer we panelleden random commercials lieten kiezen om te kijken, ze niet als eerste snel voor deze commercial kozen om te bekijken en te beoordelen, maar wanneer ze deze keken, ze erg positief waren. Een advies is om verder onderzoek te doen naar het eerste, stilstaande beeld of deze aansprekend genoeg is.


Dan komen we bij de sinterklaascommercial van Bol.com, ontworpen door Dept Agency. We zien een meisje twijfelen over wat ze nou wil vragen voor sinterklaas, en deze sinterklaas geduldig mee schrijvend met alle steeds veranderende wensen. Amigo is overigens iets minder geduldig. Deze commercial wordt zeer goed beoordeeld en de humor is weer typisch voor Bol.com. Deze reactie vat het heel goed samen: “Prachtige commercial. Dat briesende paard, het open meisje, de geduldige sint. Goed gedaan bol.com!”


De vijfde commercial is van het Oranje Fonds, ontworpen door Bruut & Jalt. Deze commercial is erg relevant in deze tijd, en zeker in de maand december. Voor velen is dit een gezellige maand maar er is ook veel eenzaamheid. Met de actie van het Oranje Fonds wordt er opgeroepen een maatje te worden van juist deze meer eenzame mensen. Wij kunnen deze boodschap en actie alleen maar een warm hart toedragen. De reviewers waarderen de actie en de commercial ook enorm. Een verbeterpunt voor deze commercial is het duidelijker maken hoe je een maatje kunt worden. Er komt een aantal keren terug dat kijkers geïnteresseerd zijn in het worden van een maatje maar niet duidelijk is hoe ze zich kunnen aanmelden.


Over de commercial van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat, is al veel geschreven gezien het heel duidelijk en simpel oproept om de komende tijd al vroeg te beginnen met het doen van kerstinkopen. Wanneer iedereen al vroeger inkopen doet, en niet wacht tot vlak voor kerst, voorkom je een piek in drukte en daarmee een piek in besmettingen. De oproep is duidelijk en iedereen kan hier voordeel bij hebben en kunnen wij natuurlijk alleen maar steunen! Het wordt ook gewaardeerd dat het een simpele commercial is, waarin het eigen personeel weer wordt ingezet om de oproep te doen.


Natuurlijk konden we ook niet om de commercials van Hornbach (Heimat Werbeagentur GMBH) en Allianz Direct (Alfred International) heen. In de commercial van Hornbach wordt op een typische Hornbach manier laten zien dat je veel meer kunt dan je denkt qua klussen (projecten). Veel kijkers vinden de commercial absurdistisch, overdreven en daarom juist ook leuk en passend.


In de commercial van Allianz Direct wordt boegbeeld Usain Bolt ingezet op de golfbaan, om te laten zien hoe makkelijk het is om te besparen op een autoverzekering door over te stappen op hun verzekeringen. Deze reactie vat het gevoel goed samen: “Ik vind dit een heel goede reclame om een saai onderwerp als verzekeren in de schijnwerpers te zetten.”

Lees hier de column op MarketingTribune

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 − six =