Aldi, Bertolli en Oranje Fonds hebben de beste commercials van mei!

De winnende commercial van Aldi ontworpen door Indie Amsterdam, draait om aardappelen, groente en fruit (AGF): “Net zo vers van eigen bodem, maar dan voor een ALDI prijs. Natuurlijk wel.” ALDI wil met deze commercial, die een 7,2 als rapportcijfer krijgt, laten zien dat veel aardappelen, groente en fruit in de ALDI winkels met net zoveel zorg en liefde, vers van eigen bodem, naar het bord van de klant wordt gebracht. In deze campagne hebben Nederlandse telers een prominente rol. Dit verhaal lijkt de kijkers erg aan te spreken en komt ook geloofwaardig over. De focus van ALDI ligt erg op het voordelige, maar in deze commercial dus ook zeker om het gezonde van groente en fruit, en dat dit van eigen bodem komt. Aldi heeft een erg sterke lijn getrokken in de communicatie en dat lijkt z’n vruchten af te werpen gezien de meeste commercials van Aldi goed scoren, maar deze nog iets beter dan het Aldi gemiddelde. De commercial scoort ook op de factoren “zet aan tot actie” en “geloofwaardig” het hoogst deze maand, wat een groot compliment is.


Op plek twee staat de commercial van Bertolli, ontworpen door DDB Unlimited.

In deze tweede Bertolli commercial gaat chef Fabio voor Bertolli in Italië op zoek naar het beste recept voor een Bolognese pastasaus. De Italiaanse nonna Laura legt uit dat Italianen een soffritto als basis gebruiken voor hun pastasauzen. De verbeterde Bertolli pastasauzen in pot zijn als enige in de markt gemaakt met een soffritto basis en 100% zongerijpte Italiaanse tomaten. De Italiaanse sfeer spreekt de kijkers erg aan waarmee de commercial ook een mooi rapportcijfer van een 7,1 scoort. Ook op veel andere factoren zoals “Zet aan tot actie” en “leuk om naar te kijken” zet de commercial goede scores neer. Deze reactie vat het algemene positieve gevoel heel goed samen: “Gezelligheid, lekker. Authentiek. Wil ik wel eens proberen.”


De derde plek is deze maand voor de commercial van het Oranje Fonds, ontworpen door B.R.A.I.N. creatives met een 7 als rapportcijfer.

De boodschap van deze commercial is dat het Oranje Fonds vindt dat iedereen ertoe doet. Daarom steunen ze sociale initiatieven die zorgen dat niemand er alleen voor staat en iedereen mee kan doen in onze samenleving. Waar iedereen de kansen moet kunnen krijgen en benutten om een eigen plek te vinden. De steun bestaat uit financiering, kennis, netwerken en het geven van erkenning aan succesvolle projecten. Zoals bijna altijd kunnen de kijkers de boodschap heel erg waarderen: mooie initiatieven kunnen op steun rekenen. Een positieve boodschap in deze onrustige tijden! Deze reactie vat de beoordeling van deze commercial goed samen: “Mooi doel, zorgt voor verbondenheid in de samenleving, belangrijke doelstelling in de huidige gemixte samenleving.”


Een andere opvallende uitslag die we deze maand niet onbesproken kunnen laten is de “laatste” TV commercial van Dirk, ontworpen door Total Design. Deze commercial scoort als hoogste op de factor “onderscheidend” en dat is dan ook precies wat Dirk doet en uitstraalt met deze commercial. Dit komt vooral omdat het een aankondiging was van het merk dat ze stoppen met het adverteren op tv om kosten te besparen zodat boodschappen goedkoper kunnen blijven. In deze video zien we die aankondiging ondersteund met beelden van oude tv commercials van het merk. Het is een duidelijk statement van dit merk en dit heeft al voor heel veel aandacht gezorgd. Deze actie valt zeker op en daarmee lijkt een belangrijk doel al te zijn behaald. Dat zien we ook terug bij onze reviewers waarbij dit een goede samenvatting is van de meeste reacties: “Goed van hen, benieuwd hoelang ze dit niet gaan doen.” 


We feliciteren de winnaars van de maand mei met de prachtige commercials en uitslagen!


Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan nu via https://commercialreview.nl/aanmelden/tv/

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

twee + vier =