[column] Frisse start

We beginnen dit jaar met een heel aantal mooie en sprekende commercials.


De eerste commercial die we bespreken is van Trekpleister, ontworpen door Eigen Fabrikaat. Dit is voor Trekpleister de allereerste TV commercial ooit. Er zijn een aantal variaties op deze commercial ontworpen die gefaseerd op TV komen. In deze TV commercials zie je steeds de service en de aanbiedingen aan bod komen en daarmee zet Trekpleister een duidelijk beeld neer. Veel reviewers benadrukken de behulpzaamheid van de medewerkster en het gevoel van voordeel in de commercial, wat past bij de uitstraling van Trekpleister. Nu is het van belang om steeds te blijven meten of de commercials onthouden worden en of het (positieve) resultaten tot gevolg heeft maar de eerste stappen lijken goed.


De tweede commercial is van de ANWB, ontworpen door Yune. Deze commercial kondigt het 75-jarig jubileumjaar aan van de Wegenwacht met daarin nostalgische beelden die veel Nederlanders zullen herkennen. Daarom roept de commercial bij de reviewers veel herinneringen op bij het zien van de Wegenwacht auto’s van vroeger. Er wordt door de commercial heen een soort tijdlijn van verschillende Wegenwacht fases geschetst die uitkomt bij de Wegenwacht van nu, die zelfs hulp biedt bij problemen met (elektrische) fietsen. Deze commercial wordt enorm hoog beoordeeld en dat is absoluut een compliment waard! Deze reactie vat dat goed samen: “Echt ANWB, mooie sfeer en duidelijk dat het over hun hulpverlening gaat. Prachtige muziek!”


De commercial van SeniorWeb, ontworpen door True Ideas, is zeker in deze tijd actueel te noemen gezien contact via de computer zeker ook voor senioren, belangrijker is dan ooit. In deze commercial wordt duidelijk gemaakt dat senioren hulp kunnen krijgen bij computervragen en dat ze daarvoor contact kunnen opnemen met  SeniorWeb. De commercial wordt als heel sympathiek beoordeeld op ons platform en dat is precies wat het moet uitstralen. 


De vierde commercial is van Schoonenberg, ontworpen door Indie Amsterdam. In deze commercial worden een heel aantal futuristisch klinkende opties beschreven die nu gewoon al verkrijgbaar zijn bij Schoonenberg. Spotify streamen op je hoortoestel? Direct bellen met je hoortoestel? Een onzichtbaar toestel in je oor? Het kan allemaal!

Dit klinkt innovatief en dat is ook precies hoe ons panel deze commercial opvat. De jonge vrouw in de hoofdrol maakt daarnaast duidelijk dat ook jonge mensen heel goed geholpen kunnen worden, dit terwijl jonge mensen niet de standaard doelgroep zijn voor hoortoestellen. Het was mogelijk geweest dat dit ongeloofwaardig over zou komen om juist zo’n jonge vrouw de hoofdrol te laten spelen maar dat komt vrijwel niet terug in de reacties. Het belangrijkste resultaat komt onder andere in deze reactie duidelijk terug: “Ik wist niet dat je zoveel kon met een hoortoestel, dat heeft deze commercial goed duidelijk gemaakt”.


Ook de commercial van Mobiel.nl, ontworpen door Open Now, is een bijzondere gezien er een heel nieuw merkconcept wordt gelanceerd. We kennen Mobiel.nl van de mobiele jungle maar nu is er gekozen voor een andere insteek: de commercial begint met een chaotische muur met graffiti die schoongeveegd wordt waardoor er meer overzicht ontstaat. Dat is dan ook de boodschap: Mobiel.nl helpt je overzicht te houden en het beste aanbod te vinden. Deze boodschap lijkt heel goed over te komen gezien de reacties van de reviewers die feedback hebben gegeven op deze commercial. De woorden “slim” en “overzicht” komen in vrijwel alle reacties terug waardoor het doel van de commercial bereikt lijkt.


Natuurlijk kunnen we niet om het vervolg op Koning TOTO heen, ontworpen door TBWANEBOKO. Ondertussen is bijna iedereen wel bekend met de beelden van Koning TOTO, in dit geval Andy van der Meijde, die in deze commercial wordt vergezeld door ex-profvoetballer en rapper Mitchell Burgzorg, beter bekend als Priester en door voetbalanalist René van der Gijp. Priester rapt over de volgens hem lage ‘voorspelkwaliteiten’ van Andy waar van der Gijp op kort op doorgaat. De reactie van Koning TOTO is sterk:  “Weet je het beter? Kom dan maar!” waarmee die natuurlijk ook alle kijkers oproept om te voorspellen via TOTO.


Als laatste noemen we de commercial van Yumeko, ontworpen door Fitzroy. Dit nog relatief onbekende merk wordt in deze commercial fraai gepositioneerd wat zeker zal zorgen voor een grotere naamsbekendheid. Deze commercial valt op doordat het begint met een heftige constatering: er wordt gif gebruikt voor het katoen in jouw beddengoed! Daar brengt Yumeko verandering in door “goed beddengoed” aan  te bieden. Gifvrij en kinderarbeidvrij.


De maand januari heeft de toon gezet voor de rest van het jaar! We hopen op veel mooie en bijzondere commercials.


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − 4 =