[column] Commercialreview november

In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand november, met daarin ook al de eerste decembercommercials.


We beginnen met een warme commercial van het Oranje Fonds met de titel #jijdoetertoe, ontworpen door BRAIN creatives. De boodschap van de commercial is “Iederéén doet ertoe.” Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar toch ervaren veel mensen dit helemaal niet in hun eigen leven. Zij voelen zich geïsoleerd, bijvoorbeeld omdat ze de activiteiten en contacten verloren, waardoor ze zich gewaardeerd voelden en onderdeel van een groep waren. In deze commercial zie je één ontroerend verhaal, dat symbool staat voor vele duizenden van zulke verhalen. Iedereen doet ertoe op z’n eigen manier. Deze warme boodschap kan zeker geen kwaad in deze tijden. Dat dit ook door de kijkers gewaardeerd wordt, blijkt uit de bovengemiddelde geloofwaardigheid score van een 7,3. en uit de vele reacties, waarvan deze een goede samenvatting geeft: “Het is een mooie reclame die mensen motiveert om iets voor een ander te doen of eventueel zelf hulp te vragen mocht dit nodig zijn.”


De tweede commercial is van Bertolli, ontworpen door DDB Unlimited. Al sinds 1865 zoekt Bertolli naar het beste van de Italiaanse keuken. Samen met Nederlands Italiaanse chef Fabio zijn zij op zoek gegaan in Italië naar de beste ingrediënten en recepten wat je in deze commercial terugziet: Fabio die de keuken induikt bij echte Italiaanse nonna’s en daar geniet van het mooie leven. 

Het is een sterke commercial, die het Italiaanse leven ademt waarmee Bertolli dan ook geassocieerd wordt wat onder andere uit deze reactie blijkt: “Het mooie Italiaanse leven, en de waarde van familie zijn mooi in beeld gebracht.”

Ook interessant om te zien is dat het weetje wat in de commercial verwerkt zit bij veel mensen is blijven hangen na het zien van de commercial, namelijk: “Dat Italianen de pasta bij de saus doen in plaats van andersom.”


Commercial drie is van Fisherman’s Friends, ontworpen door Here. In deze commercial wordt de de nieuwe regel ‘Strong Stuff is Good Stuff’ geïntroduceerd waarmee de betekenis van mentale kracht positief uitvergroot en versterkt wordt, door de mentale kracht van mensen te laten zien die een sterke, kalme geest hebben en een sterk gevoel voor eigenwaarde. Zij zien geen obstakels maar mogelijkheden en accepteren het leven zoals het komt. Dit zijn waarden die passen bij het merk Fisherman’s Friends omdat ze altijd trouw probeert te blijven aan zichzelf, bijvoorbeeld in de verpakkingen. De commercial heeft een krachtige uitstraling met natuurlijk een “fisherman” in de hoofdrol.


Dan komen we bij de eerste decembercommercials van dit jaar waarvan de eerste van BAUHAUS is, ontworpen door Everybody Likes Penguins. De titel van deze commercial is “maak je Kerst eigen” en wil uitstralen dat ieder mens uniek is en je bij BAUHAUS dit jaar alle ruimte krijgt om Kerst helemaal jouw feestje te maken. 

In de commercial zien we een ‘gele dame’ BAUHAUS binnenstappen. Ze kijkt verwonderd rond, loopt enthousiast naar de kerstbomen toe, ruikt aan een boom en spuit vervolgens met een verfspuit het beeld vol met gele verf. In het eindshot zien we dat zij trots naast haar gele kerstboom staat, in haar volledig geel geverfde huis. De commercial valt zeker op wat blijkt uit de volgende reactie blijkt: “Ik vind het een leuk bedachte en unieke kerst reclame, echt onderscheidend van de meer standaard kerstreclames” 


De volgende decembercommercial is van CEWE, ontworpen door Stick in samenwerking met Ministry of Frames. De commercial vertelt het verhaal van een vaste CEWE klant. Iedere klant heeft natuurlijk een ander verhaal, dit jaar geeft Danielle Regout een fotoboek cadeau aan haar moeder omdat zij afgelopen zomer de hele familie getrakteerd heeft op een vakantie samen in Frankrijk. Daar heeft Danielle een prachtig fotoboek van gemaakt en aan haar moeder cadeau gedaan als dank voor de gezellige tijd samen.

De commercial slaagt er goed in om de emoties te laten zien, die er vaak zijn bij fotoboeken en de bijbehorende herinneringen.


De laatste decembercommcial is van Etos, ontworpen door TBWANEBOKO. Deze geanimeerde commercial sluit goed aan bij die van vorig jaar, zij het dat er nu niet meer op afstand moeten blijven centraal staat maar wel het omzien naar elkaar.

Met name ook in deze tijd is het belangrijk dat mensen er voor elkaar zijn. Met dit lieve verhaal hoopt Etos mensen te enthousiasmeren door te laten zien wat een klein gebaar kan doen, zoals het kleinkind een bruisbal aan opa geeft, die daar erg veel plezier aan beleeft. Dit warme wordt zeer gewaardeerd door de kijkers, goed samengevat in deze reactie: “Wat een lieve ”magische” commercial. Past mooi bij deze tijd van het jaar.”


Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + negentien =