[column] Commercialreview februari

De maand januari zal voor velen in het teken hebben gestaan van een nieuwe en gezonde start. Een mooi moment om met frisse zin het nieuwe jaar van start te gaan! Dat was ook te zien in de commercials die in de maand januari zijn uitgebracht, waarvan er veel in het teken stonden van gezondheid en een goede start. In deze column lichten we er een paar van deze commercials uit en gaan we ook in op twee andere opvallende commercials. 


De eerste commercial die we deze maand bespreken is die van Aldi, ontworpen door INDIE AMSTERDAM, met de  titel: “Net zo gelukkig 2022, maar dan goedkoper”. Hiermee wil ALDI een heldere belofte communiceren: dezelfde kwaliteit van leven als je gewend bent, maar dan goedkoper. Deze vernieuwde vorm en insteek sluiten aan op de ‘Natuurlijk Wel-campagnes’ maar met deze nieuwe campagnes wil Aldi meer emotie toevoegen door situaties te verbeelden uit het dagelijks leven. Iedereen herkent de producten die bij deze momenten horen. “Kortom, precies dezelfde kwaliteit van leven die je gewend bent, met de kleine en grote gelukjes, maar dan goedkoper.”

De commercial wordt door ons panel gewaardeerd omdat het wordt gezien als een sterk en duidelijk verhaal: “De commercial is duidelijk en brengt het merk direct en goed over”. Ook wordt de nieuwe insteek gewaardeerd ten opzichte van de eerdere commercials. Als verbeterpunt zien we een aantal keren terugkomen dat Aldi wel moet oppassen dat ze teveel willen gaan lijken op andere supermarkten in hun communicatie met dezelfde soort slogans en gezinssituaties wat ten koste zou gaan van het onderscheidend vermogen.


De volgende commercial is van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited in samenwerking met Eigen Fabrikaat. Het doel van deze, wederom humoristische commercial, is om over te brengen dat er binnen de Kruidvat filialen veel expertise aanwezig is. Wat niet iedereen weet over Kruidvat is dat er in al de filialen gediplomeerde (assistent) drogisten werken die klanten goed advies kunnen geven. Lies krijgt in haar hectische leven als alleenstaande moeder waarin ze van alles moet, in elk geval goed advies van de Kruidvat medewerkster.

Ons panel waardeert deze commercial weer en herkent dit ondertussen gelijk als een duidelijke Kruidvat commercial. Lies zorgt voor veel herkenning als “gewone Nederlander” al zien we een aantal keren het volgende verbeterpunt terugkomen, goed samengevat in deze reactie: “Een vrouw die haar leven niet op orde heeft. waarom zou iemand haar voorbeeld willen volgen?” De rol van Lies kan dus mogelijk nog sterker worden gemaakt.


Ook Dirk speelde in januari in op het nieuwe jaar met de commercials “Dirk houdt 2022 betaalbaar”, ontworpen door Total Design. In deze serie commercials speelt Dirk in op de stijgende prijzen van gas, licht, benzine en verzekeringen terwijl bij hen de boodschappen voordelig blijven. Dirk houdt 2022 de prijzen voordelig voor Nederland en zet hiermee de toon voor het nieuwe jaar. De boodschap wordt natuurlijk gewaardeerd door de kijkers. Het is een simpele maar krachtige boodschap die overkomt op de kijkers. 


Dan komen we bij de commercial van WRTS, ontworpen door Here. met als boodschap: “Relaxxxx, geen stress. Heb je een schooltoets en nog niet geleerd? Of begrijp je er helemaal niets van? WRTS helpt je met betaalbaar bijleren. Met oefeningen, oefentoetsen. uitlegvideo’s en tutoren.” In de commercial staan skatende jongeren centraal die heel relaxed en in control overkomen. Dat is ook het beeld wat WRTS wil uitstralen: “Iedereen minder stress en jij meer tijd om buiten te chillen”. De commercial is duidelijk en spreekt de meeste kijkers aan, al valt natuurlijk niet iedereen in de doelgroep. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: “Vlotte reclame, eigentijds op de jeugd gericht.”We sluiten af met de commercial van de coöperatieve Rabobank, ontworpen door 180 Amsterdam. Deze commercial is onderdeel van de merkcampagne ‘Een betere woontoekomst’ waarin Rabobank wil vertellen dat ze er is voor huizenbezitters die willen verduurzamen of voor wie de financiële situatie verandert, maar ook voor starters voor wie de woningmarkt momenteel lastig te betreden is.  In de commercial staan drie verhaallijnen centraal van mensen die allemaal hun eigen uitdagingen op de woningmarkt hebben. Zo zien we een jong stel dat op zoek is naar hun eerste koophuis, een vrouw die minder gaat werken om voor haar moeder te zorgen, maar toch haar hypotheek moet blijven betalen, en een grootvader die zijn huis duurzamer wil maken.


De problemen op de huizenmarkt, herkennen veel van de kijkers en daarom wordt de commercial en de boodschap ervan ook zeker gewaardeerd. Wel vragen sommige kijkers zich af wat Rabobank nu precies gaat doen om aan de oplossing van het probleem bij te dragen, maar dit gaat in het vervolg van deze campagne duidelijk gemaakt worden. Zowel op de woningkrapte als op verduurzamen belooft Rabobank met diverse oplossingen te komen. Het algemene belangrijkste gevoel over deze commercial wordt goed samengevat in deze reactie: “Mensgericht, betrokken en betrouwbaar”.


Lees hier de commercial op MarketingTribune 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − 10 =