[column] Commercialreview april

We beginnen deze maand met de commercial van HORNBACH, ontworpen door Heimat Berlin. De film duurt maar liefst ruim 2 minuten al zijn er ook kortere versies. HORNBACH zou HORNBACH niet zijn als de commercial heel opvallend, apart en humoristisch zou zijn. De boodschap van deze film is als volgt samen te vatten: van uit de kluiten gegroeide coniferen tot depressief pampasgras. Een om zich heen grijpende hedera en een ingedroogde lavendel. Die arme tuin van jou, die houdt het niet meer uit! Het is tijd om jouw tuin een portie liefde te geven! Dus kom naar HORNBACH. Voordat jouw tuin het doet.

Deze reactie: “Heel bijzonder. Heel lang. Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb” vat eigenlijk heel goed samen wat deze commercial uitstraalt: je weet niet goed waar je naar kijkt en valt van verbazing in verbazing. Deze commercial wordt absoluut gewaardeerd en als passend bij het merk gezien, maar wordt ook als veel te lang ervaren voor een commercial, maar dat maken de kortere versies natuurlijk weer goed.


De tweede commercial van deze maand is van Eurojackpot, onderdeel van de Nederlandse Loterij, ontworpen door Dept Agency. Deze commercial is het vervolg op de vorige reeks commercials met als thema “Zoooveelmoney man”  die ook in deze commercial weer de hoofdrol speelt. De kijker wordt getrakteerd op een door hem georganiseerde, exclusieve reveal party. Onder begeleiding van bombastische muziek ontploffen er 9 ballonnen en wordt het astronomische bedrag van €120.000.000 onthuld. De genodigden gaan uit hun dak van enthousiasme en het feest barst los. Dit moet onder de aandacht brengen dat Eurojackpot is vernieuwd en dat het mogelijk is om met een kleine inleg een extreem hoog geldbedrag te kunnen winnen. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: “Behoorlijk over the top. Maar ik vermoed dat dat ook precies de bedoeling is;-)” Deze bedoeling lijkt goed overgekomen te zijn. Het “over the top” lijkt andere kijkers die niet zoveel met loterijen hebben, juist wat af te schrikken waardoor dit wel een punt is om op te letten: wil je mensen die je niet per se wilt bereiken wel afschrikken?


Commercial drie is van Aldi, ontworpen door INDIE Amsterdam. In deze commercial staan de ontbijtproducten van Aldi centraal. De boodschap is: “van koffie tot vers fruit. Alle ontbijtproducten zijn bij ALDI net zo goed en lekker, maar dan goedkoper. Zoals ons Bakkersgoud brood dat iedere dag vers wordt gebakken. Of onze Molenland kaas; net zo vol van smaak en vakkundig natuurgerijpt.”
De nieuwe commercials van Aldi doen het heel goed bij de kijkers waarbij de muziek de commercials erg goed ondersteunen. Deze reactie vat dat algemene beeld goed samen: “Het is een reclame die erg herkenbaar kan zijn voor veel mensen. Het deuntje komt me ook gelijk bekend voor en de reclame past goed bij aldi.” Een potentieel verbeterpunt die we af en toe terug zien komen is dat door het gezin deze commercials het risico lopen om te gaan lijken op de commercials van de andere supermarkten. Tot nu toe kiest Aldi daarin een duidelijke eigen stijl, maar dit is iets wat in de gaten gehouden moet worden.


Dan komen we bij de nieuwe commercial van Sportlife, ontworpen door INDIE Amsterdam, waarin een nieuw product centraal staat. In het eerste kwartaal van 2021 heeft Sportlife een nieuw concept geïntroduceerd: Sportlife Boost Focus & Energy. Deze kauwgom bevat naast een frisse smaak ook functionele ingrediënten als vitamines en cafeïne. Hiermee speelt Sportlife in op de drukke, prestatiegedreven maatschappij waar we in leven. Nu hebben ze Sportlife Boost ook in mints op de markt gebracht! De commercial gaat over deze introductie. De guru – die ook in de Sportlife Boost kauwgom commercial te zien was – is terug en brengt al shakend met de blikjes het nieuws aan het licht. Daarna wordt op humoristische wijze een herkenbare situatie laten zien waar je focus voor nodig hebt. Een omgeving vol met prikkels, waar toch gefocust kan worden op de kleinste details. Voor de Energy commercial heeft Sportlife een andere herkenbare situatie die ze laten zien.

De kijkers laten heel duidelijk merken dat de commercial opvallend en apart is. Dat wordt door veel reviewers gewaardeerd, zeker omdat de boodschap alsnog heel helder is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit deze reactie: “Opvallend, apart, duidelijke boodschap”. Natuurlijk zijn er ook reviewers die het net iets over de top vinden. De toekomst gaat uitwijzen of de boodschap alsnog overgekomen is en of deze groep alsnog geïnteresseerd is geraakt in dit nieuwe product.


We sluiten de maand af met de commercial van Vivera, ontworpen door True Ideas.

​​Met deze commercial wil Vivera we onbewuste carnivoren triggeren om eens een plantaardig alternatief te proberen en zo te ontdekken hoe gemakkelijk het is om positieve impact te maken. De commercial geeft op een leuke manier weer dat bij veel mensen de eerste gedachte bij vegetarisch eten is dat het wel niet zo lekker zal zijn maar dat dat in veel gevallen niet terecht is. De commercial wordt goed ontvangen wat onder andere uit deze reactie blijkt: “Niet zo overdreven het vegetariër zijn erdoor willen duwen maar met een knipoog. Leuk en wel geloofwaardig!”

Toch zien we ook zeker een aantal keer terugkomen dat mensen niet zo zitten te wachten op boodschappen om je gedrag te veranderen en vegetarisch te gaan eten. Dat zal met deze producten altijd een uitdaging blijven om een breed publiek aan te spreken en anderen niet juist af te stoten. Dat lijkt met deze subtiele boodschap uiteindelijk wel op een goede manier gelukt te zijn!

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Lees hier de commercial op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − 4 =