Kruidvat, Aldi en Oranje Fonds de grote winnaars van dé commercialcompetitie (Q1 2022)

De deelnemende commercials worden beoordeeld op 6 factoren. Het eerste kwartaal van 2022 zijn er 3 grote winnaars: De overall winnaar met het hoogste rapportcijfer is Kruidvat met een 7,3 voor de voorjaarscampagne. Op een gedeelde tweede plek staan het Oranje Fonds en Aldi met beide een 7,0.


De commercials van de winnaar Kruidvat worden beide ook erg hoog beoordeeld in een aantal andere categorieën waaronder bijvoorbeeld in de categorieën “geloofwaardigheid” en “zet aan tot actie”. We zien dat de hoofdpersonen in de Kruidvat commercials steeds beter worden gewaardeerd en dat de humor en de klungeligheid van Lies steeds beter worden gewaardeerd. In de voorjaarscampagne was dit zeker het geval. Deze reactie van 3 woorden vat het algemene oordeel van ons panel over deze commercials erg goed samen: “Humor, herkenbaar, aansprekend”. In de reacties zagen we heel erg vaak het woord “herkenbaar” terugkomen wat ook precies één van de doelen van de communicatie in de commercials van Kruidvat is.


De commercials van het Oranje Fonds worden hoog beoordeeld door het sympathieke karakter en de mooie boodschap. In het eerste kwartaal organiseerde het Oranje Fonds NLdoet met de sympathieke oproep om in actie te komen en anderen te helpen. In de andere commercial staat het jubileum van het Oranje Fonds centraal waarbij er  veel mooie en aansprekende verhalen worden laten zien van in het verleden georganiseerde acties. Dit spreekt veel mensen aan wat onder andere blijkt uit deze reactie: “Mooi dat mensen zo even in het zonnetje gezet worden en laten merken dat ze gezien worden en er toe doen”. De commercials komen door  de oprechtheid en het aan het woord laten van “gewone Nederlanders” ook goed uit de bus op het gebied van geloofwaardigheid. Dit is een erg knappe prestatie en voor merken niet altijd makkelijk om te bereiken.



We zien ook dat de commercials van Aldi, die op een gedeelde tweede plaats eindigde, al het hele jaar hoge ogen gooien om de consistente lijn die is ingezet met de muziek en stijlkeuze in de commercials. We zien terug dat de kijkers de commercials steeds meer gaan waarderen en dat de nieuwe communicatielijn het merk absoluut goed doet. Zo scoort het merk ook hoog op onder andere “geloofwaardigheid” en “Leuk om naar te kijken.” Deze reactie vat deze nieuwe stijl van Aldi heel goed samen: “Leuke commercial, herkenbaar, leuk dat de man ontbijt maakt e.d., grappig hier en daar, geloofwaardig, goede stem voice over. Goed te begrijpen.”


Een opvallend ander resultaat zien we terug in de resultaten van HORNBACH, waarvan de commercials bijna altijd als opvallend en goed worden beoordeeld. De meest recente commercial van HORNBACH scoort hoog op de factor “irritant” vooral omdat de beoordeelde versie een film is van ruim 2 minuten. Aan de andere kant scoort de commercial ook als hoogste in de categorie “onderscheidend”. Het overall resultaat van de HORNBACH campagne is hiermee precies wat je van HORNBACH kunt verwachten wat heel goed samengevat wordt in deze reactie: “Heel bijzonder. Heel lang. Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb.


Alle winnaars in de 6 categorieën zijn terug te vinden in de bijgevoegde visual.

We feliciteren de winnaars Kruidvat, Aldi & Oranje Fonds van harte met de mooie scores!


Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan nu via https://commercialreview.nl/aanmelden/tv/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − 16 =