Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren

De eerste commercial die we deze maand bespreken is van NLZIET, ontworpen door het Bureau van Talpa Network. Deze commercial draait om kabelvrij TV kijken, wat op een humoristische manier wordt uitgebeeld. Alle kabels worden uit de muur getrokken omdat deze simpelweg niet meer nodig zijn voor een goede TV beleving op verschillende apparaten. Met deze commercial wil NLZIET zich neerzetten als de TV oplossing, waarbij het gedoe met kabels of kastjes verleden tijd is. Met NLZIET is het mogelijk om live op alle apparaten naar 37 zenders te kijken.

De commercial valt op door de humoristische weergave en het duidelijke verhaal over het aanbod. Voor veel kijkers zal NLZIET nog niet heel bekend zijn, waardoor de commercial zeker positieve invloed zal hebben op de naamsbekendheid. Wel zien we terug dat de commercial qua geloofwaardigheid onder ons gemiddelde scoort. Dat is een punt van aandacht: mogelijk is dit juist door het luchtige en humoristische karakter minder sterk geworden. Maar over het algemeen lijkt de boodschap en de humor wel goed over te komen, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Grappig, ondertussen duidelijk wat ze bedoelen met deze commercial”.


8 mei is het moederdag waar natuurlijk ook op wordt ingespeeld door een aantal adverteerders. Twee commercials vielen zeker op: de eerste is van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited en de tweede van Etos, ontworpen door NEEW is. 

Het is interessant om te zien dat beide bedrijven een totaal andere stijl hanteren: waarbij Kruidvat met de gebruikelijke humor inspeelt op deze mooie dag, met natuurlijk de hoofdrol voor Lies die op “subtiele” wijze duidelijk maakt welke cadeaus ze graag wil voor moederdag, speelt Etos vooral in op de emotie door mooie muziek en emotionele beelden waarin “Mama, ik lijk steeds meer op jou” centraal staat. 

Beide commercials worden erg gewaardeerd door de kijkers. We zien in de resultaten inderdaad terug dat de Kruidvat commercial grappig wordt gevonden en daardoor wordt gewaardeerd. Bij Etos wordt het gevoelige juist meer gewaardeerd maar zien we ook terug dat dit soms iets te zoetsappig wordt gevonden. Overall worden beide commercials dus erg gewaardeerd, maar lijkt Kruidvat een veiligere lijn te hebben gekozen met de luchtigheid van Lies.


Een commercial die zeker de aandacht trok deze maand, is die van de Beren, ontworpen door Shoq. De commercial heeft als doel te laten zien dat de Beren al een flinke periode bestaat maar nog steeds “onveranderd lekker” is: “Het begon in 1984 met een eetcafé aan de Noordsingel in Rotterdam. Alles kon, alles mocht en niks was te gek. Bijna 40 jaar later is het gevoel nog precies hetzelfde, maar zijn we zoveel meer dan dat ene eetcafé in Rotterdam. De Beren, onveranderd lekker!”

Deze commercial scoort erg goed, vooral door het nostalgische karakter ervan. Vooral op de factoren “geloofwaardigheid” en “leuk om naar te kijken” scoort de commercial bovengemiddeld. Als verbeterpunt wordt een aantal keren in de reacties aangedragen dat de Beren op sommigen nu wat overkomt als fastfood en basic wat waarschijnlijk niet het doel is van deze mooie keten. 


We namen deze maand ook de commercial van de Voordeelmarkt onder de loep, ontworpen door Brand Builders en Lukkien. Dit relatief onbekende merk positioneert zich in deze commercial met humor als voordelig en met altijd goed advies. In de commercial maken we kennis met de hoofdpersoon Mark. Mark is hét gezicht van de Voordeelmarkt. Hij heeft eigenlijk altijd al iets met kleur en verf gehad en hij is dan ook onze handige kwast. Vandaar zijn wilde haar. Hij helpt mensen graag bij hun klus, geeft ze advies en de beste verf voor de laagste prijs.

Ondanks dat het merk voor veel kijkers nog relatief onbekend is en de boodschap daardoor niet altijd goed overkomt, is dit voor veel kijkers wel een goede kennismaking met het merk en zal dit de merkbekendheid goed doen.


We sluiten de maand af met de drie commercials van Vitakruid, ontworpen door DDB Unlimited. De commercials hebben het thema “Slik niet zomaar alles” wat zich focust op het feit dat iedereen anders is en dus ook andere vitamines en supplementen nodig heeft. Dat begint bij kennis en persoonlijk advies. In de campagnes worden verschillende hoofdpersonages opgevoerd die in alledaagse situaties ieder op hun manier enorm over zijn of haar grenzen laten gaan en dat nog ‘slikken’ ook. In de absolute climax van deze situaties breekt Vitakruid telkens in en komt met gepast advies: ‘Slik niet zomaar alles.’ Want als je wil weten wat je wél moet slikken, dan moet je bij Vitakruid zijn. 

De commercials vallen enorm op en hebben gedurfde humor die bij sommige kijkers net wat te gedurfd lijkt te zijn. Maar, juist door de grenzen te zoeken zet dit merk zich wel op de kaart, wint aan naamsbekendheid en scoort hoog op “onderscheidendheid”.


Soms is een beetje durf, de grenzen opzoeken en onderscheidend proberen te zijn juist heel sterk en zouden wij dit ook alleen maar willen aanmoedigen!

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Lees hier de column op MarketingTribune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 − vier =