Albert Heijn, Kruidvat en ALDI de winnaars van kwartaal I 2023

Op de eerste plek staat Albert Heijn met “Lekkere paasdagen vol surprises!” ontworpen door TBWANEBOKO. De commercial krijgt een 7,5 als rapportcijfer en gaat over oma die Ilse belt en voorstelt om als paashaas naar het paasdiner te komen. Dit hoeft zeker niet van Ilse, maar oma heeft al besloten het wel te doen en gaat op pad, wat de nodige humoristische situaties oplevert. De commercial wordt gewaardeerd door ons panel wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Hele leuke commercial. Grappig. Aanspreekbaar. Door deze commercial van AH had ik zin om Pasen te vieren en heb ik boodschappen bij AH gedaan.”

De commercial scoort ook hoog op onder andere de factoren “leuk om naar te kijken” en “zet aan tot actie”.



Op de tweede plaats staat Kruidvat met “Slim besparen met Kruidvat Merk” ontworpen door DDB Unlimited. Deze commercial krijgt een 7,4 als rapportcijfer. De commercial met Lies en haar kinderen in de hoofdrol, straalt uit dat je in deze dure tijden bij Kruidvat terecht kunt voor voordelige eigen merk producten. De boodschap spreekt vooral aan omdat het voor veel kijkers relevant is in deze tijd. Deze reactie vat het algemene gevoel over deze commercial goed samen: “Leuk bedacht, mensen herkennen zich er wel in nu alles duurder is geworden en je slim producten moet inkopen.” 

Op plaats drie staat de commercial van ALDI, ontworpen door Indie Amsterdam. Deze commercial krijgt een 7,2 als gemiddeld cijfer en draait om het 50 jarig jubileum van ALDI in Nederland. In de commercial zien we een oud stel dat al heel lang samen is maar waarbij de liefde en de zorg voor elkaar er nog steeds afspat. Dit zorgt voor aansprekende en sympathieke beelden die bij veel kijkers voor een goed gevoel zorgen. Deze reactie vat dit algemene gevoel goed samen: “Emotioneel, aangrijpend. Mooi idee om ouderen te gebruiken, en de muziek. Al helemaal omdat de muziek Nederlands is.”

Wat verder opvalt

De commercials van Eerlijke WOZ en van HORNBACH scoren het hoogst op de factor “onderscheidend”. Beide commercials worden gewaardeerd om het opvallende en onderscheidende karakter. Dit is absoluut een compliment waard omdat maar weinig commercials hier boven een 7 scoren. Daarmee zien we dat opvallende en wat gewaagde commercials zeker gewaardeerd kunnen worden en de nodige aandacht trekken. Deze reactie over de commercial van Eerlijke WOZ vat dat goed samen: “Leuke punchline en goed bedacht om van zoiets saais als de woz-waarde en belasting toch iets grappigs te maken wat de aandacht trekt.”


Wat verder opvalt is dat over het algemeen de commercials van ALDI en het Oranje Fonds hoog scoren op de factor geloofwaardigheid en dat op deze factor op de derde plek de “Leen Boulanger” commercial van Leen Bakker is geëindigd. Dit is een goede prestatie te noemen van Leen Bakker om met een humoristisch ingestoken commercial toch de boodschap geloofwaardig over te kunnen brengen en hierop een 7,1 te scoren. Deze reactie vat goed samen hoe de commercial overkomt op veel kijkers: “Humoristische commercial die leuk duidelijk maakt dat je voor mooie meubels niet naar een vage designer hoeft, maar gewoon naar Leen Bakker”

Met deze mooie en aansprekende commercials is de toon gezet voor dit jaar. Op naar het tweede kwartaal met hopelijk weer veel mooie commercials! Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan hier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − thirteen =