De winnende commercials van kwartaal II & van het EK 2024

commercialreview.nl organiseert dé commercialcompetitie waarvan de winnaars van het tweede kwartaal van 2024 bekend zijn. Ook maken we de beste EK commercials bekend. Deelnemende commercials worden beoordeeld op 6 factoren. Lidl, Intertoys en bol krijgen de hoogste rapportcijfers. 

 

Het tweede kwartaal zit er alweer op en we hebben weer veel commercials voorbij zien komen. Veel commercials luidden de zomer al in terwijl we op de echte zomer helaas nog wat moeten wachten. Er zijn weer duizenden reacties binnengekomen vanuit ons panel waarbij alle deelnemende commercials onder de loep werden genomen.

De winnende commercial is in het tweede kwartaal van Lidl met de commercial “Ik ga naar Lidl voor… lekker vers brood”. Deze commercial is ontworpen door Alfred en scoort een 7,1 als rapportcijfer maar scoort ook hoog op ‘zet aan tot actie’ en ‘leuk om naar te kijken’. In de commercial zien we een jongen en een meisje die beide geen zin hebben om het bed uit te gaan om het ontbijt te regelen maar één van hen dit toch moet gaan doen. Natuurlijk gaat hij naar de Lidl en haalt daar heerlijk verse broodjes waar ze vervolgens samen van genieten. Ons panel waardeert deze commercial door de gezelligheid en de humor wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Leuk, humor en best een herkenbare situatie. Slim gedaan.” Weer knap gedaan van Lidl!

Op de gedeelde tweede plek staan Intertoys en bol. De commercial van Intertoys, ontworpen samen met Vlimse, valt op door het vrolijke karakter: spelende kinderen, gezellige beelden en inventieve spellen. Dit wordt beloond met een 7 als rapportcijfer en met de hoogste score op de factor ‘geloofwaardig’. Dit is een goede prestatie van Intertoys en een goede aftrap van een meerjarige campagne die is gestart op de ‘International day of play’

Op de gedeelde tweede plek staan Intertoys en bol. De commercial van Intertoys, ontworpen samen met Vlimse, valt op door het vrolijke karakter: spelende kinderen, gezellige beelden en inventieve spellen. Dit wordt beloond met een 7 als rapportcijfer en met de hoogste score op de factor ‘geloofwaardig’. Dit is een goede prestatie van Intertoys en een goede aftrap van een meerjarige campagne die is gestart op de ‘International day of play’

De commercial van bol is de commercial rondom het bol Select spaarprogramma, ontworpen door DEPT Agency. In deze commercial zien we een vader die zich voorbereidt op een date door zijn huis te voorzien van veel nieuwe spullen, gekocht bij bol. Maar vlak voor het moment van de afspraak zegt de dame in kwestie af omdat het haar toch iets te snel gaat. Maar, hij ziet het positieve ervan in omdat hij er toch wat aan over heeft gehouden: punten in het Select spaarprogramma. Deze commercial zorgt voor een glimlach bij veel van de respondenten en kan daarom op een 7 als rapportcijfer rekenen.

Andere opvallende resultaten

De commercial van Hubo doet het goed bij ons panel met de hoogste score op ‘zet aan tot actie’ en een hoge score op de factor ‘geloofwaardig’. Dit is een mooie prestatie van Hubo om met een relatief eenvoudige commercial toch een geloofwaardig verhaal neer te zetten en ook nog eens aanmoedigt tot actie.

 

Ook de commercial van Trekpleister gooit hoge ogen met hoge scores op ‘onderscheidend’, ‘zet aan tot actie’ en ‘leuk om naar te kijken’. De geanimeerde commercial is het tweede deel van de vorig jaar ingeslagen nieuwe weg en huisstijl van Trekpleister. Dit lijkt goed in de smaak te vallen en Aaf is al moeilijk meer weg te denken als karakter van Trekpleister. Trekpleister lijkt hiermee samen met DDB Amsterdam de juiste weg in te zijn geslagen.

Een commercial die ook een opvallende score behaalde is die van Staatsloterij  over de Koningsdagtrekking. Deze commercial is ontworpen door TBWA\Neboko en heeft als boodschap: “Koningsdag vier je samen” Deze campagne vertelt het verhaal van een jongeman die woont en werkt in Japan. Op een dag ontvangt hij verschillende hints van zijn vrienden uit Nederland. Wanneer het vervolgens Koningsdag is in Nederland, heeft hij een bijzondere verrassing voor zijn vrienden: hij is erbij om samen te vieren. De commercial scoort hoog op ‘onderscheidend’ wat een knappe prestatie is.

 

De laatste opvallende score is voor de commercial van het Oranje Fonds, ontworpen door B.R.A.I.N. Creatives met een hoge score op de factor ‘geloofwaardig’. In de commercial is een hoofdrol weggelegd voor echte voorbeelden van deelnemers aan sociale initiatieven. Dit maakt het heel persoonlijk en daarmee geloofwaardig. Dat sprak ons panel aan, waarvoor complimenten aan het Oranje Fonds.

 

De winnende EK commercials

Dan was er het EK. Helaas kwam Nederland niet verder dan de halve finale, wat alsnog een erg knappe prestatie is. Rondom het EK zagen we veel commercials die inspeelden op ons oranjegevoel. Ook hier is er een top 3 uitgekomen.

 

De winnende EK commercial is van Albert Heijn, ontworpen door TBWA\NEBOKO. In deze commercial staat de spaaractie van onderzetters met tegelijk een spelelement centraal. Met deze creatief bedachte spaaractie zorgt Albert Heijn dat Nederland niet om het EK heen kan omdat de onderzetters waarschijnlijk in veel huishoudens wel te vinden waren. De commercial sprak extra aan omdat er een aantal spelers van het Nederlands Elftal aan het woord kwamen met een vleugje humor en zelfspot.

 

Op de tweede plek is de commercial van ING, ook ontworpen door TBWA\Neboko, geëindigd. De commercial draait om het  “OranjeDNA” en probeert antwoord te geven op de vraag wat Oranje nou zo bijzonder maakt. De bondscoach Ronald Koeman speelt een belangrijke rol in deze commercial en geeft ons een kijkje achter de schermen bij oranje. De commercial spreekt veel van onze panelleden aan en zorgde voor een extra oranjeboost.

 

Op de derde plek staat de commercial van Lidl die internationaal ontworpen en ingezet is. Deze commercial draait ook om een spaaractie, namelijk die om voetbalplaatjes te sparen van voetballers van verschillende deelnemende landen. De commercial is kort, krachtig en heeft een duidelijk doel: de spaaractie rondom het EK promoten. Dit werd gewaardeerd door ons panel.

 

We feliciteren de winnaars van de kwartaal competitie en van de EK commercial competitie van harte!

Is jullie commercial de volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan, laat ons panel het beoordelen!

Aanmelden kan nu via deze pagina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

thirteen − ten =